Светът е голям и рекламата дебне отвсякъде. На улицата, по телевизията, във вестниците и списанията, в самите магазини… Вадите телефона от джоба и там е същото – Facebook реклама, Google реклама в любимите ви сайтове, в собствената ви електронна поща. Кой създава това съдържание и какво е дигитална агенция? Дали не е просто поредната модерна дума?

Не. Но първо ще се върнем малко назад, за да проследим каква е разликата между класическата маркетингова агенция и дигиталната.

Преди 50-60 години създаването на рекламни кампании е изглеждало по следния начин – група мъже седят около маса, пият кафе или нещо по-силно, пушат цигари, и брейнстормват как да продадат повече от тях. Аналогов живот, аналогови реклами, убийствени идеи, които остават в историята.

Дали е било по-лесно тогава? Как се продават цигари, след като научни изследвания са ги обявили за вредни за здравето? Ето как:

Тук героят на Джон Хам – Дон Дрейпър не просто изглежда добре, но и дава много ценен урок по реклама – не се продават продукти, а резултати. Продава се щастие. Потребителите не искат да купят шампоана, а лъскавата коса. Те не искат да купят цигарите, а чувството, което изпитват, докато пушат и образа, който определен бранд създава. Това винаги е било и ще продължава да бъде така. Само методите, по които се постига са се променили.

Какво е маркетингова агенция?

Безценно оръжие в ръцете на бизнеси от всякакъв размер. Не всеки може да си позволи собствен Дон Дрейпър, затова маркетинговата агенция ви дава възможност да наемете цял екип от професионалисти, които да се погрижат за рекламата на бизнеса ви от А до Я. Сред тях се открояват акаунт мениджъри, дизайнери, копирайтъри, анализатори и PR специалисти.

Маркетинговите агенции са три вида:

  • Класически. Фокусът тук е върху офлайн рекламата – телевизия, радио, печатни издания.
  • Дигитални. С фокус върху онлайн канали като социални мрежи, имейл, PPC реклама, SEO, уеб дизайн и др.
  • Хибридни, които са микс между двете.

Класическите маркетингови агенции помагат на клиентите да развиват своя бизнес, като им предоставят пълен набор от услуги, сред които:

  1. Пазарни проучвания.
  2. Определяне на цели.
  3. Създаване на стратегия.
  4. Определяне на таргет аудитория.
  5. Изграждане на кампании.
  6. Мониторинг на кампаниите.
  7. Анализ на резулатите и създаване на репорти.
класическа маркетингова агенция

Класическите рекламни агенции може да са по-специализирани в дейности като:

  • брандинг;
  • PR кампании;
  • организация на събития;
  • телевизионни, печатни и радио реклами;
  • изготвяне на брошури, флаери и други.

Докато основните принципи на рекламата днес си остават същите, пейзажът е толкова различен, че изисква нови похвати.

Конкуренцията е жестока, а дигитализацията на целия ни живот означава повече информираност и пренаситеност с рекламни послания.

Какво е дигитална агенция?

Точно тук на помощ идва дигиталната агенция и експертите, които работят в нея. Работата им може да изглежда на пръв поглед лесна. “По цял ден си във Facebook? Кое му е сложното, и аз мога!

Истината е, че да навигираш из постоянно променящия се пейзаж на онлайн рекламата си е начинание, което изисква експертни знания, способност за работа под стрес и солидна доза креативност. Дали става дума за pay-per-click реклама или създаване на съдържание за социални мрежи, блогове, влогове и т.н. – ти си едновременно търговец на щастие като Дон Дрейпър и дигитален магьосник, който трябва да разбира от таргетиране, алгоритми и данни.

Агенциите, които извършват дигитални услуги също изготвят стратегии, правят пазарни проучвания, създават кампании и анализират резултатите от тях, но тук фокусът е по-скоро върху услуги като:

  • поддръжка на социални мрежи;
  • PPC реклама;
  • SEO;
  • имейл маркетинг;
  • уеб дизайн;
  • UX;
  • създаване на съдържание за блогове (content marketing);
  • aнализ на данни (performance marketing).
дигитална агенция

Ролите в дигиталната агенция също са различни – освен акаунт мениджъра, копирайтъра и дизайнера (който понякога трябва да разбира от уебдизайн и UX), ключова фигура са PPC специалистите – героите, които не се отказват от предизвикателствата, за да преведат бизнеса ви до върха.

Всяка агенция специализира в нещо, а в бъдеще тази специализация се очаква да се задълбочи още повече заради наситеността на пазара и възхода на изкуствения интелект. Той заема все по-централни позиции в дигиталния маркетинг напоследък и до голяма степен успешно замества човешкия елемент в множество дейности като оптимизация на кампании, таргетиране на аудитории, дори създаване на съдържание.

Светът, в който живеем, е коренно различен от този в Mad Men – днес има много повече продукти и услуги за продажба и много повече канали, през които това да се случи. По-трудно е да спечелиш вниманието, а какво остава за доверието на потребителите.

Затова е по-печелившо да бъдеш наистина добър в нещо, отколкото да разбираш от всичко. Например, нашият фокус в дигитална агенция ADvantage е върху PPC рекламата, имейл маркетинга и социалните мрежи – теми, по които можем да говорим със страст и в които сме постигнали измерими резултати за нашите клиенти.

Разлики между класическата маркетингова агенция и дигитална агенция

Подходящи за различни по размер бизнеси

Класическите маркетингови агенции и офлайн рекламата в никакъв случай няма да останат в миналото, но в днешно време те са по-подходящи за по-големи бизнеси с по-високи бюджети.

Телевизионните, радио и билборд рекламите изискват много средства, а не предоставят възможността за детайлно таргетиране, която предлага например PPC рекламата. Това означава, че повечето малки до средни бизнеси трудно могат да се възползват от тях, а дори да могат да си ги позлволят може да не са най-добрият избор за тяхната ниша, например ако предлагат дигитални услуги и продукти. За тези случаи дигиталната агенция е най-добрият избор.

дигитална агенция особености

Фокус на работата

Докато рекламните агенции се концентрират върху по-творческата част от създаването на рекламата, дигиталните проесионалисти отделят огромна част от времето си за анализиране на данни, изготвяне на прогнози и изучаване на нововъведенията в платформите, с които работят.

Метод на работа

Естеството на работата в една дигитална агенция изисква постоянен мониторинг на кампаниите, което има възможност да се случва в реално време. Често съществува и опцията за корекции на момента. По-ниската цена в някои индустрии на дигиталната реклама я прави достъпна и за хора, които не се занимават професионално с това – фактор, който при офлайн рекламата е рядко явление.

За съжаление с нарастващата конкуренция идват и трудностите да се класираш за вниманието на потребителите, а неефективната оптимизация на кампаниите може да глътне бюджета ви, без да видите желаните резултати.

В такива случаи е по-добре да се обърнете към дигитална агенция. Целите й са същите като на рекламните агенции през 60-те – да продадат повече продукти. Просто начинът, по който ги постига е различен, точно в духа на времената, в които живеем.