Защо са важни за рекламите в Google, как да ги използвате и за какво да внимавате, научете за по-малко от 5 мин.

Навсякъде по света има не един или двама собственици на малки бизнеси, на които им е провървяло. Имали са супер продукт, добро обслужване и убийствена маркетинг стратегия, която задължително включва реклама в Google.

Ако мечтаете да бъдете следващият собственик на бизнес, уцелил джакпота, непременно включете Google Ads в своя маркетинг план. А след това направете списък с ключови думи, релевантни на продуктите или услугите, които предлагате.

Днес ще си говорим именно за тях – каква е ролята на ключовите думи във вашите Google реклами кампании и как да изберете кои да използвате. Накрая ще ви дадем и бонус съвет от нашата професионална практика как да предвидите бюджета си.

Ролята на ключовите думи и защо са важни

Ключовите думи позволят на маркетинг специалиста да таргетира определена реклама толкова нишово, колкото нашите маркетинг “предци” преди 50 години не са и мечтали. 

Вместо да изпращате т.нар. “студени” писма по пощата, стискайки палци някой да се обади, днес Google Ads ви позволява да покажете рекламата си точно пред хората, които биха се интересували от нея. Как алгоритъмът на Google разбира кои са те?

Чрез това, което пишат в търсачката.

Да кажем, че рекламирате чаши за кафе. Мария иска да си купи чаши за кафе и пише в Google “чаши за кафе магазин”, защото иска да намери място, което продава въпросния артикул. Вашата реклама се показва на първо място в страницата с резултати, Мария кликва и на следващия ден си пие кафето във вашата чаша. 

видове ключови думи

Видове ключови думи в google рекламата и каква е разликата между тях

Елементарно, Уотсън, нали? Не съвсем.

Начините, по които ключовите думи в Google Ads могат да съответстват на потребителското търсене, са три.

Exact match

Ключовата дума се изписва в скоби. За да се покаже рекламата ви, потребителското търсене трябва да носи съвсем същия смисъл като ключовата дума. Това високо ниво на конкретика позволява по-голям контрол върху аудиторията, която ще види рекламата ви, но стеснява кръга от потенциално заинтересовани лица. 

Например, ако ключовата ви дума е [обувки за мъже], рекламата ви ще се покаже на някого, който търси “мъжки обувки”, “обувка за мъже” и т.н.

Понеже Google e много умен, множественото число в българския почти не може да го обърка. Ако думата завършва на “и” в мн.ч., алгоритъмът ще я разпознае и рекламата ще се покаже, дори ключовата ви дума да е в единствено число. Ако думата в търсенето завършва на “ове”, обаче, мислете му 🙂

Phrase match

Ключовата дума се изписва в кавички. В този случай рекламите се показват на търсения, които включват смисъла на ключовата дума, но самите те може да са по-конкретни от нея. 

Например, ако ключовата ви дума е “дамски обувки”, при phrase match рекламата ви ще се покаже на потребител, който търси “червени дамски обувки”.

Phrase match е начин да се достигне до повече потребители, отколкото при exact match, при това потенциално релевантни на бизнеса ви, защото търсят нещо, свързано с продуктите или услугите, които предлагате.

Broad match

Третият начин за съответстие между ключова дума и търсене разширява кръгозора на рекламата, като я показва на всеки, чието търсене е свързано с рекламираното от вас. Не е задължително, обаче, всички ключови думи да присъстват в рекламата ви. Важно е единствено смисълът да е един същ.

При broad match ключовата дума се изписва без препинателни знаци. В този случай можете да очаквате много трафик, но и доста нерелевантни търсения, съответно не разчитайте на висок conversion rate. 

Например, ако ключовата ви дума е “напоителна система за малък двор”, вашата реклама би могла да се покаже при търсения, които включват всяка дума от фразата илио такива, които не съдържат нито една, но са свързани по смисъл.

негативни ключови думи

Негативни ключови думи

Ключовите думи могат да се използват за релевантно таргетиране на рекламите ви в Google Ads и по друг начин. А именно като ги добавите към списъка с негативните ключови думи, тоест такива, при които рекламата ви няма да се показва. 

Search terms репортът е вашият помощник за целта. Той дава информация при какви търсения се показват рекламите ви и ако видите нещо, което не съответства на предлаганото от вас, по-добре го добавете към списъка с негативните ключови думи. 

Например, ако сте магазин за козметика, но не предлагате корейски марки, може да изключите ключовата дума “корейска козметика”. Ако не го направите, рискувате да си докарате на главата множество нерелевантни кликове и разочаровани потребители, които не са открили това, което са търсели.

ключови думи - проучване

Как се правят проучванията на ключови думи

Google има един магически инструмент за целта, който се нарича Keyword Planner и е безплатен. Съветваме ви да не си хабите парите за платени решения, защото всички те са базирани именно на Planner-a. 

Какви са стъпките за работа с Keyword Planner?

  1. Правим списък с всички подходящи за бизнеса ни ключови думи.
  2. Проверяваме всяка дума в Keyword Planner-a.
  3. Гледаме какъв обем търсения има всяка ключова дума на месец.
  4. Проверяваме какво е нивото на конкуренцията – ниска, средна или висока. 
  5. Обръщаме внимание какви са стойностите на минималния и максималния бид за всяка ключова дума.

Съвет от експерт:

Ако разполагате с ограничен бюджет за реклама или пък сте част от много конкурвнтна ниша, ви препоръчваме да използвате следата практика: Избирайте предимно нишови ключови думи с по-малък обем на търсене, но и по-ниска конкуренция. Така няма да изразходвате големи средства и ще вкарвате в сайта си само потребители, които имат конкретни търсения за вашите продукти или услуги.

Например ако продавате дамски облекла и имате по-малък бюджет, вместо да изберете “дамска рокля”, по-добър вариант за вас е да изберете “къса дамска рокля червена”. Така ще избегнете думата с голяма конкуренция и ще таргетирате много по-нишово, но по-конкретно.
как да определим бюджет на гугъл реклама

Как да предвидите бюджета си за реклама в Google

След като сте извадили от Keyword Planner-a информацията в петте стъпки, е време да планирате своите действия.

Ако имате онлайн магазин, обособете ключовите думи за всяка категория на клъстери. Например, “дивани”, “спални”, “детски стаи” и т.н.

Ако бюджетът ви е ограничен, е добра идея да махнете думите с висока конкуренция. В такива случаи един клик може да ви струва твърде скъпо, за да си заслужава изобщо.

Със средноаритметична стойност на максималния и минималния бид, за които имате данни от Keyword Planner-a, можете да определите предполагаемата цена на клик за всяка ключова дума. 

След като имате средната цена на клик и обема на търсене, умножете двете и ще получите прогнозния бюджет за конкретната ключова дума. Съберете бюджетите за всички ключови думи и, воала, имате примерен месечен бюджет за Google Ads.

Финални препоръки за рекламите в Google

Ако сумата, която искате да инвестирате в този вид реклама, е ниска, добра идея е да използвате по-конкретни ключови думи. Когато изберете exact match, получавате по-ниска цена на клик, заради по-висок Quality Score. Друга добра практика е всяка ключова дума да присъства като заглавие в рекламата. Така отново печелите по-висок Quality Score и по-ниска цена на клик.

Доскоро беше популярна, т.нар. SKAG (Single Keyword Ad Groups) структура на акаунта, при която всяка ключова дума трябваше да бъде в отделна ад група. Слава богу, Google вече позволява да се добавят до три заглавия за една реклама, което разширява възможностите за ключовите думи и тази практика вече не е актуална в повечето случаи. 

Погледнете на Google Ads като на игра на шах. Целта ви е да получите по-ниска цена на клик и повече резултати за бюджета, с който разполагате. В зависимост от размера му, понякога може да се наложи някоя пешка да падне жертва в името на общото благо, т.е. да се лишите от някоя ключова дума, защото парите за реклама не стигат. 

Ако се нуждаете от водач, който да ви разведе из дълбините на рекламата в Google, ние от дигитална агенция ADvantage сме на линия да споделим опита си с вас. Заявете консултация още днес!