16 май 2023

5 тенденции в онлайн рекламите, които трябва да приложите още днес

Facebook/Google/Новини/Полезно

Гласово търсене, диверсификация на дейностите и изкуствения интелект са само част от тях

Преполовихме вече годината, а тенденциите в дигиталния маркетинг не спират да се променят и надграждат. Въпреки, че България е съвсем малък пазар за технологичните гиганти, които диктуват трендовете, промените се усещат доста сериозно и на родна територия, да не говорим за целия Балкански полуостров. Ако искате да сте в крак с тенденциите или просто да си “сверите часоника”, вижте най-важното за 2023-та по-долу.

1. Гласово търсене

Гласовото търсене не е нещо ново под небето, но увеличението на използването му е. Световните тенденции сочат, че този тип търсене е най-използвано за търговията на дребно на стоки и услуги, иначе казано B2C. Освен това, световните проучвания показват, че пазарът на смарт високоговорители ще струва 6,5 милиарда долара до края на годината. А в допълнение, според SerpWatch, се очаква до 2025 г. три от всеки четири американски домакинства да притежават интелигентен високоговорител. В Европа се движим с около 6-8 месеца закъснение. За България пък - около средата на 2026 г. 

Това, което забелязваме е, че промените, които се налагат в Щатите, у нас се усещат около 1 година по-късно. Имате време да се подготвите все още :) 

Съдейки по статистиката по-горе е съвсем логично да заключим, че гласовото търсене се очаква да бъде важна част от потребителското поведение. Друга тенденция, която се очаква да ги съпътства е гласово търсене за местни и локални бизнеси

Може би се чудите как да се подготвите за тази тенденция? Всъщност не е чак толкова трудно, колкото може би очаквате. Важно е следното: заглавията и описанията в Google рекламите ви да бъдат написани на разговорен език така, както потребителите биха ги търсили. Използвайте максимално естествен и разговорен език. Добър вариант е да включите и въпроси, които потребителите търсят. Така ще увеличите шасовете си за конверсия. 

Добре е редовно да проверявате и страницата си в Google Business Profile (бившият My Business) за актуализации. Не забравяйте да попълните максимално подробно профила си, както и да обърнете внимание на работното време, особено на официални празници. Това улеснява много потребителите, а в същото време некоректно въведеното работно време е един от най-лесните начини да натрупате негативни отзиви.

Разбира се, добре е да споделяте публикации, снимки и друга полезна информация. Ако изпитвате затруднения с планирането им, можете да погледнете инструментите Loomly и Social Pilot. С тяхна помощ можете предварително да планирате публикации като нови събития или оферти.

2. Търсене по изображения

Функционалност, която набира все по-голяма и по-голяма популярност, не само в световен мащаб, но и у нас. Все повече потребители прибягват до търсенето на изображения с цел максимално бързо и лесно да открият това, което искат. Тенденцията е в най-голяма полза на всички бизнеси, свързани с мода и бюти продукти. Дрехи, обувки, аксесоари, дори бюти процедури все по-често се търсят не директно в сърч резултатите, а директно в класиранията на изображенията.

Нека не забравяме и Google Lens, все още не толкова популярна опция в България, но със сериозно нарастващ тренд в Щатите. Когато щракне върху Google Lens, потребителят може или да качи съществуващо изображение, или да направи снимка. На база изображението от потребителя, търсачката започва да търси уебсайтове, които имат сходни изображения. Разбира се, целта е търсенето да става още по-бързо и ефективно. От Google споделят, че се очакват сериозни подобрения по функционалността през следващите години. 

За да бъдете в крак с тази тенденция е важно да имате библиотека в сайта си, която съдържа изображения на всички ваши продукти или услуги. Това обаче съвсем не е достатъчно. За да се класират изображенията ви във визуалните резултати по време на търсене, не забравяйте да добавите метаданни на всяко едно изображение.

3. Диверсификация

Спред данни от 2022 г., Google все още е най-популярната търсачка в световен мащаб. Според Statista, тя привлича около 89 милиарда посещения на месец, докато социалната мрежа Facebook или Amazon получават „само“ 2,9 милиарда и съответно 5,6 милиарда.

Имайки предвид тази информация, съвсем логично е, че и конкуренцията за рекламни площи в технологичния гигант е най-голяма. За сметка на това, по-малките търсачки започват да се радват на все по-голям интерес от страна на рекламодателите. Това се дължи на по-малката конкуренция и респективно по-ниска цена на рекламата. 

Например, глобалният трафик на посетители към Bing — втората най-използвана търсачка след Google — беше най-малко 1,2 милиарда месечно през последното тримесечие на 2022 г. Тук е добре да отбележим и че през последните 6 години, Bing отчита увеличение на приходите си от рекламодатели. През 2022 г. втората по големина търсачка успя да генерира рекламни приходи на стойност 11,59 милиарда долара.

Иначе казано, тази година е добър вариант да помислите за диверсификация на рекламните си кампании в различни търсачки. Освен вече споменатите, други възможности са Microsoft Advertising, a защо не и Amazon. Последната, разбира се, не е търсачка, но е добра опция за тестване. Защо ли?

Когато потребителите ползват някоя търсачка, за да търсят продукт, не винаги са взели крайно решение за покупка. Понякога просто правят проучване. При Amazon ситуацията е малко по-различна. Повечето потребители, които ползват платформата, вече са взели решение за покупка и използват сайта, за да намерят това, което търсят на изгодна цена. Т.е. по-голямата част от потребителите, вече са взели решение за покупка и са на финалната стъпка от завършването ѝ.

Препоръка: Добре е да помислите за диверсификация в по-общ смисъл, а не само за търсачките. Различните рекламни канали си помагат взаимно и е добре да включите не само PPC кампании, но също така SEO, социални мрежи, инфлуенсъри и т.н. Този тип диверсификация носи оптимални резултати за бизнесите, съдейки по нашия личен опит.

4. Изкуствен интелект и автоматизации

Автоматизациите не са нищо ново под слънцето. Все пак, те стават все по-актуална тенденция, особено при големи бизнеси, опериращи на няколко пазара, които искат да оптимизират дейността на екипите си. Все повече бизнеси търсят автоматизирани решения, които да им помогнат не само с регулярните задачи, но и с проучване на конкуренцията, проследяване на резултати, класирания и т.н.

Говорейки за AI, изкуственият интелект не само все по-сериозно навлиза в дигиталния маркетинг, но се ползва изключително активно от началото на тази година. Досещате ли се какво имаме предвид? Advantage+ shopping кампаниите на Meta използват именно изкуствен интелект за създаването си. Същото важи и за Smart и Performance Max кампаниите в Google ads

Въпреки, че ChatGPT не е изкуствен интелект, а добре обучен чат бот, той също може да бъде използван за автоматизиране на някои от дейностите на бизнесите. Как можете да го използвате, можете да прочетете тук: Как ChatGPT може да бъде полезен за онлайн магазините 

5. Smart bidding

Както споменахме по-горе, smart кампаниите и наддаването вече са факт и ако все още не сте ги тествали, то горещо ви препоръчваме да го направите възможно най-скоро.

Освен ключовите думи в съчр кампаниите, важен фактор са стратегиите за наддаване в търговете, както и бюджета. Smart или интелигентното наддаване в търговете премахва голяма част от въпросителните, които често се появяват по повод залагането на рекламните бюджети. То представлява набор от различни стратегии за офериране в търсачките (бидове), които използват именно изкуствен интелект, за да подобрят представянето на кампаниите, респективно и резултатите.

Важно! От личен опит можем да споделим, че Smart кампаниите са чудесен инструмент, който можете да ползвате в акаунти, които имат вече натрупана статистика. Казано по-лесно: Ако тепърва стартирате реклами в Google ads, не очаквайте УАУ резултати от тях. За начало препоръчваме да започнете с класическите ключови думи и дори ръчно задаване на цена на клик.

Нека се върнем към темата по същество. Използвайки статистиката, която получава от поведението на потребителите, smart bidding моделът може да бъде полезен инструмент, който да ви помогне да идентифицирате най-добрия бюджет почти от първия път. Което си е огромно улеснение за всеки, който се бори за по-добри резултати в търсачките. 

И тук споделяме един слух, който е неофициален, но все пак ще ви го споделим. Очаква се скоро ръчното офериране в търсачките да отпадне напълно. Така че ако все още не сте тествали и не знаете как работи smart bidding-ът, препоръчваме ви да проверите по-скоро. И отново, кога ще стане това, все още не се знае. 

Добра практика: Ако се чудите дали да тествате опцията, имайте предивд, че е добре да имате минимум 15 реализации на месец за последните 30 дни за една кампания. Т.е. ако имате кампания, която е генерирала 20 поръчки за последните 30 дни е чудесен вариант за тест. Но ако е генерирала само 5 - по-добре не хвърляте бюджета си на вятъра.

Идеален пример за това е Google Performance Max кампанията, която замени Google Smart Shopping през третото тримесечие на 2022 г. Тя позволява на рекламодателите да качват изображения или видеоклипове в подходящ канал като YouTube, Gmail или Google Maps. След това технологията за машинно обучение на Google ще тества комбинациите, които ще работят най-добре за вашите кампании. Платформата ще създаде рекламния микс въз основа на предпочитанията на купувача в реално време и намерението за канал. Иначе казано, комбинирате ключови думи, изображения и видеа, а изкуственият интелект само преценява на кой потребител какво да покаже и в кой канал.

До тук всичко звучи добре, но нямам как да не споделим с вас и нещо, за което е добре да бъдете нащрек, особено ако рекламирате в големи световни пазари, като Съединените Американски Щати.

Внимавайте за измамни кликове

От PowerTraffick съобщиха, че през 2022 г. 33% от кликванията върху реклами са били измамни. Това се оказва голям проблем за рекламодателите, които генерират милионни разходи всеки месец за ppc кампании. Някои от тях дори разработиха собствени калкулатори, с които изчисляват какви са загубите им на месец от подобни кликове.

Какво правим ние? За да сме сигурни, че работим с реалната цена на клик, ние я изчисляваме ръчно, вместо да следим какво пише в платформите. Формулата е лесна: Рекламният разход / Трафикът от дадена платформа = Цена на клик

Тук е добре да направим уточнение, че това не винаги е дело на някой конкурент, който се оптива да ни “източи” рекламния бюджет. И такива случаи съществуват, но това е друга тема. Понякога потребителите кликват по грешка и затварят сайта веднага, което увеличава bounce rate-a. Други пък кликат сами на рекламите си в социалните мрежи, за да могат изкуствено да променят статистиката, сякаш има по-голям трафик. Затова най-добре си следете реалня трафик през Google Analytics.

Това са най-важните тенденции в рекламните кампании според нас, екипът на дигитална агенция ADvantage, на които да обърнете внимание възможно най-скоро. Ако все още не сте го направили, вижте ги отново, помислете коя от тях ще бъде най-полезна за бизнеса ви и започнете именно с нея. А ако имате каквито и да било въпроси или нужда от помощ при управление на рекламните ви кампании, свържете се с нас.

До скоро! :)