31 Юли 2025

ADvantage Talks: Неви Бойчева за SEO, AI и текстовото съдържание

ADvantage Talks
advantage talks неви бойчева SEO специалист

Ако знанието е злато, то опитът е безценен. Научете тайните на успеха в дигиталния маркетинг директно от експерти с многогодишен стаж в създаването, управлението и анализа на рекламни кампании. 

В новата ни рубрика ADvantage Talks ще откриете интервюта с маркетинг професионалисти, за които иновациите в сферата са ежедневна мотивация, а положителните резултати - най-голямата награда.

Днес си говорим с Неви Бойчева, копирайтър и SEO специалист в дигитална агенция ADvantage. Тя ще ни разкажа има ли смисъл от текстовото съдържание все още и може ли да помогне изкуственият интелект на SEO-то .

А ако не ви се чете, гледайте видеото в YouTube канала на ADvantage и се абонирайте за още новини от света на дигиталния маркетинг. ⬇️

Watch on YouTube

Стефка:

За тези от вас, които не познават Неви, Неви започна в нашия екип като копирайтър преди доста време. Месец-два след създаването на дигитална агенция ADvantage. И между другото, Неви е една кутия пълна с тайни.

Разказвам защо. Неви е бивш маркетинг специалист. Невероятен копирайтър. Просто е виртуоз на думите. И всъщност е този кутия пълна с тайни, защото в един слънчев ден просто ми каза: “А бе, това SEO е много интересно. Мога ли да се занимавам с него?”

И всъщност, Неви, реално повече от година и половина, вече две се занимаваш с нашето SEO. Ти си основоположникът и на SEO услугата при нас изобщо. Така че можеш ли да ми разкажеш как се случи този преход от копирайтинга към SEO-то?

Неви:

Значи да започна от копирайтинга. Това е нещо, което винаги ме е влечало. Исках да уча журналистика, но не ме приехало между другото. Но писането винаги ми е било страст. Не знам дали защото баща ми е журналист, дали има нещо общо с това. Той твърде, че има. Аз не съм убедена. Но някъде по това време се зароди и интересът ми към рекламите. 

И точно към тази част от рекламите. Към посланията, комуникацията и т.н. Всъщност SEO-то дойде малко по-късно, когато в някакъв период по време на първото или второто ми майчинство или между тях започнах да си мисля, че трябва да се върна на работа. Какво ще правя?

Не ми се правят същите неща, които съм правила преди. И стигнах до извода, че копирайтингът и  SEO-то са нещаъа, които ме привличат. 

Стефка:

По повод копирайтинга имам два ключови въпроса, които много често ми задават.

Първият е – читат ли хората? 

Неви:

Ами, не знам дали аз съм най-добрият човек да отговоря на този въпрос, защото аз чета. Аз съм от хората, които ако мога да изгледат видео или да прочетат статия, предпочитат да прочетат статията.

На мен лично това ми пести време, защото мога да прочета това, което ме интересува. Няма нужда да гледам цялото видео. И някакси така разбирам по-добре информацията, като я прочитам. Но масово мисля, че не е така. А дори да четат, трябва да е нещо много кратко и много catchy, да ги хване веднага.

Стефка:

Аз тук се включвам с моето непопулярно мнение. Според мен хората чeтат, но се промени начинът по който чeтат. Визирам по-конкретно форматирането на текстовете.

Да са с кратки абзаци, с кетчи, заглавия, подзаглавия, да има емоджита. Тук ще направя референция към една журналистическа статия, която много непрофесионално беше използвала много емоджите в статия за самолетна катастрофа. Но в крайна сметка всички я прочетохме.

Според мен хората четат, просто искат информацията да е по-синтезирана, да няма нищо излишно, да няма излишен обем, да няма допълнителна информация. Окей, може да линкнеш някъде, ако ти е интересно повече от тази тема. Кликни тук и научи повече.

Но специално за рекламните кампании, копитата при някои ги четат, при някои не. Това е много интересна темата, между другото, за начина на възприемане на информация. Има хора, които са видуални, като мен, аз предпочитам да изгледам видеото, просто нещо ми държи вниманието.

Стефка:

Добре, другият много ключов въпрос е... В аферата на A.I., какво се случва с копирайтинг-професията? Според тебе ще изчезне ли копирайтингът?

Неви:

Не мисля. Въпреки че всички твърдят, че натам отиват нещата и колко може вече A.I. Копирайтъри, дизайнери треперят от страх, че ще им вземе работите. Не знам в бъдеще какво ще стане, не знам докъде може да стигне тази технология.

Вероятно може много далече да стигне. Но за момента не мисля, че опасността не е толкова голяма, защото винаги се усеща, когато един текст е генериран от AI. Същото е при банерите, при графичния дизайн.

Там още повече се усеща.Просто става дженерик. Точно обратното на това, което споменах.Може да се пише малко, обаче трябва да ти хване вниманието, да е нещо оригинално, интересно. И наистина все още хората имаме какво да дадем.

Стефка:

Ти ползваш ли AI? 

Неви:

Ползвам, да. Помагам си с него. Спестявам време по този начин. Но не бих го оставила изцяло той да ми върши работата. 

Стефка:

Дай ми пример да речем. Кога последно го ползва? Предполагам, че Chat GPT-то визираш.

Неви:

Да. Използвам го първо, за да ми направи структура на една статия. А после го използвам, за да ми даде някаква чернова за определен параграф. Тази чернова ми е основата на статията и отгоре започва да се вихря.

Това ме улеснява, защото няма нужда да започвам от нулата. В интерес на истината има някои изненадващо добри попадения.

Но както знаем A.I. халюцинира, измисля си информация. И затова трябва с екстра внимание да се подхожда. 

Стефка:

Каква препоръка би дала на хората, които смятат, че A.I. напълно може да им генерира цялото съдържание за сайта. Това ще им помогне ли този сайт, да се представя по-добре, да спестят някакви средства?

Неви:

Би могло. Въпросът е, че трябва да му се дадат много ясни и конкретни инструкции предварително.

Трябва предварително да имаш стратегия за това какви ключови думи искаш да използваш.  И трябва да му кажеш къде и точно колко пъти искаш да включи тази ключова дума, какво е това, което искаш да напише. Казваш му “Ти си в ролята на SEO-специалист, сега трябва да напишеш една статия, която е оптимизирана за Google, в която трябва да се съдържа тази ключова дума, еди колко си пъти.” В този случай може да свърши работа, но аз лично не бих му се доверила напълно и винаги бих ревизирала съдържанието.

Стефка:

Често не питат как да си оптимизирам сайта, така че да се показва в Chat GPT, което пък всъщност на практика е следното - трябва да имаш добре оптимизиран сайт, за да ти показва резултатите в Chat GPT.

Правилно ли е това като твърдение?

Неви:

Абсолютно да. Само че нещо, което четох наскоро в Reddit, е всъщност, че да, правилно оптимизиран сайт, но правилно оптимизиран сайт за Bing, а не за Google.

Което е много пренебрегна търсачка, който не знае. Bing е друга търсачка, но просто Google е мотолист. Но всъщност оказва се, че Chat GPT използва информация от Bing, когато търси.

И затова, когато сайтът ти е оптимизиран за Bing, всъщност това ти увеличава възможностите да излезеш в някакви търсения в Chat GPT, а реално оптимизацията за Bing не е коренно различна от тази за Google. Има някои различни особености, но в цяло принципът е един и същ.И всъщност идеята не е, че оптимизацията се прави за търсачкитя, ние я правим за хората.

Ако един материал е добре оптимизиран и написан така, че потребителят да го разбере, да му хареса и да вземе някаква ценна информация от него, реално това е към което трябва да се стремим. Към качеството, а не към количеството. 

Стефка:

Тук да почнем с малко по-основни неща в SEO-то. SEO-то основно се дели на on-page и off-page.

Какво означава on-page? Нещата, които правим в сайта, те могат да бъдат технически промени, оптимизация на страници, чисто визуално като подредба, създаване на съдържание, добавяне на ключови думи, добавяне на метадани. Другата страна е off-page оптимизацията, която е извън сайта, най-общо казано.

Какво говорят другите медии за нас, link-building, други сайтове, най-общо външни връзки. Според тебе има ли най-важна точка на SEO-то?

Неви:

Кое е най-важнато нещо в SEO-то? Трудно е да се каже, понеже това е съвкупност от фактори. Реално няма едно нещо, което да кажеш “Е това нещо, ако не е направено, както трябва, ще ти счупи целия сайт.”

Стефка:

Mежду другото, една често пропускана тема в такива разговори е така нареченият crawling budget. Тук ще си позволя едно уточнение. Crawling budget на практика е следнoто:

Представете си, че когато на Google ботът идва във вашия сайт, той има бюджет, ама този бюджет не е финансов, той е времеви. И съответно Google ботът може да има 3 секунди днес в нашия сайт. И в зависимост от това колко е бърз сайтът и колко бързо се зарежда, колкото добре е оптимизиран, ботът ще може да обходи толкова повече страници за тези 3 секунди.

Може да обходи 5 страници, може да обходи 100. Колкото повече информация обхожда бота в рамките на тези примерни 3 секунди, толкова повечето той ще се връща при нас и ще ни актуализира автоматично съдържанието, за да може да се показваме по-напред в Google. От друга страна, колкото повече време потребителите прекарват на сайта, а не влизат за 5 секунди и го напускат, толкова по-авторитетни ставаме за Google. 

Тук ще те попитам за едно субективно мнение. Имаме клиенти, които работят с Link Building бюджет, има и такива, обаче, които отказват. Какво се случва, когато не правим Link Building? 

Неви:

Ами, много зависи колко е млад или стар сайта и каква основа има, понеже ако сайтът вече е добре класиран, т.е. да е добре класиран, това означава така, че не е създаден тази година примерно.

Ако е добре класиран, да кажем, че може и така. Но когато сайтът е нов, трудно стават нещата без линк билдинг. Просто става много трудно за новите сайтове да се катерят нагоре в класирането. И тогава трябва всичките фактори да се задвижат за да може така да се създаде една вихрушка.

Стефка:

Да. В много Фейсбук групи обикновено заданието към SEO специалистите гласи следнoто: “Искам да съм на първо място в Google.”

Има ли рецепта да си на първо място в Google? 

Неви:

Рецепта има, но има много съставки от рецептата. Всичко, за което стана дума досега плюс още може би толкова неща, за които не е станало дума.

Като водещ принцип за всички останали фактори е това, което казах, че реално потребителят трябва да е в центъра на  нещата, а не Google bot-а, понеже Google bot-а харесва нещата, които се харесват потребителите. 

Стефка:

Какъв съвет би дала на младите хора, които тепърва започнат да се занимават или планират да се занимават със SEO?

Неви:

Да не спират да чeтат и изобщо да се образоват, понеже и в SEO-то, както и в другите сфери на дигиталния маркетинг, нещата се променят светкавично.

author avatar

Запознай се с автора

Nevy Boycheva

Копирайтър със страст към SEO и над 10 години опит в дигиталния маркетинг.