Ако знанието е злато, то опитът е безценен. Научете тайните на успеха в дигиталния маркетинг директно от експерти с многогодишен стаж в създаването, управлението и анализа на рекламни кампании.
В рубриката ADvantage Talks ще откриете интервюта с маркетинг професионалисти, за които иновациите в сферата са ежедневна мотивация, а положителните резултати - най-голямата награда.
Днес си говорим със Стефка Георгиева, маркетолог и основател на дигитална агенция ADvantage. Тя ще ни разкаже как се създава успешен бизнес и колко е важно да си излизаме от зоната на комфорт.
А ако не ви се чете, гледайте видеото в YouTube канала на ADvantage и се абонирайте за още новини от света на дигиталния маркетинг. ⬇️
Неви:
Днес в Advantage Talks на гости ще ни бъде не кой да е, а самата Степка Георгиева, която, за който не знае, е главната действаща сила зад създаването на дигитална агенция Advantage. Нейна беше и идеята също и за тази поредица - ADvantage Talks.
И сега доведе нейният ред да седне на стола на интервюрания вместо на стола на интервюращия, както обикновено.
Стефка:
Чувствам се супер некомфортно да не задавам аз въпросите.
Неви:
От време на време се случва да си излизаш от зоната на комфорт. Дай направо да ти задам един въпрос в тази връзка. Обичаш ли да излизаш от зоната си на комфорт?
Стефка:
Честно, много обичам, обаче много ме е страх. Тук е малко шизофренично положението. Когато излизаш от зоната на комфорт, винаги е в някаква положителна посока, или аз поне така го приемам. Нов опит, ново знание, ново преживяване, учиш се на нещо ново, обаче аз съм човек, който пък много лесно се адаптира към промените, но много трудно ги приема психически.
Тук мога да дам един пример. Преди години, мисля, че беше 2017-2018, в началото на годината си направих един списък с всички неща, от които ме е страх в този живот.
И в рамките на една година ги направих всички. Накрая на годината бях с нервна криза.
Той страхът ми е само в главата, така че се старая да приемам новостите по-отворено и да приемам излизането на зоната от комфорт като нещо много хубаво.
Неви
Как започнаш да се занимаваш с дигитален маркетинг? Това също беше ли някакво излизане от зоната си на комфорт? За който не знае - Стефка има сериозен бекграунд в журналистиката.
Стефка
На мен беше много голяма мечта да бъда учителка в български език и литература. И затова кандидатствах “Българска филология”.
След 9 години път с камили дипломирах се аз. Обаче по време на практиките в училищата, тъй като тези, които не знаят, по време на четвъртата година от бакалаварската степен, имаме практики в различни училища. Аз си казах, че никога няма да стана учителка, не заради децата. Самото преподаване страшно много ми хареса. Обаче самата система и учебна програма, аз смятам, че вече са много далече от учениците.
След това започнах работа в една пловдивска онлайн медия, който разполагаше тогава с два сайта и всъщност на втората година от работата ми, шефовете казаха, а бе, давай да правим трети сайт. Тогава предстоеше Пловдив да бъде европейската столица на културата. Обикалях, снимах, правих си всичко, защото аз много се занимавах с репортажи. Репортер бях в Под тепето и в Капана.
Там създадохме и Lost in Plovdiv. Идва Митко, единият шеф и казва, че сега трябва да намерим вариант да вкараме трафик в този сайт.
Супер, но аз съм свикнала да вкарам трафик в журналистически сайтове, където нон-стоп имаш новини. Обаче с Lost in Plovdiv какво да правя, хванах се за главата и буквално писах в Google как да вкарам трафик в сайта.
И оттам ми излезе нещо, което се нарича оптимизация за търсещи машини, SEO. Само че аз за това SEO нищо не знам. Пък тогава и с английския бях много зле.
Имаше някакви курсове на Google, “Дигитален гараж”. Хванах аз да изкарам този дигитален гараж, да разбера горе-долу за какво става въпрос. Изкарах го.
Стана ми супер интересно. Айде първи курс, айде втори курс. И тогава нямаше настоящите обучителни центрове и курсове за дигитален маркетинг на български.
И в един момент видях, че в Пловдив се организира двудневен курс за дигитален маркетинг. От тогавашния съсобственик на дигитална агенция Tendrick, която вече не съществува, Петър Дяксов.
Той в момента е управляващ съдружник в SEOMAX. И всъщност това е първият човек, който ми даде шанс в дигитален маркетинг.
Неви
Тази динамика в журналистическата работа вероятно те е подготвила много добре за това, което е предстояло. Ти, може би, не си знаела, че ти предстои 8 години по-късно да създадеш собствена агенция. А какво те подтикна към тази крачка?
Стефка
Крис ме подтикна към тази крачка.
След като напуснах последната си работа, останах си един месец вкъщи, като всъщност планът беше да си дам малко по-дълга почивка, тъй като 8 години бачках нон-стоп.
Останах си 2-3 седмици вкъщи. И всъщност това, което стана на 3-та седмица, е, че неговата баба почина. Което доста сериозно ни разтърси.
Аз имам навика да бягам от тежки житейски ситуации в работа. И двете ни баби починаха в рамките на една година. Светла им памет на жените, но много ги обичах и реших да хвана техния пример.
И си казах на 3-та седмица това няма да го бъде. Абе, дай да хвана, да си потърся някакъв фриланс.
Първи, втори клиент, трети клиент, четвърти клиент. И в един момент, когато се прочу, че аз вече работя на самостоятелна практика, тъй като пък през всички години почти в които съм работила, съм и фрилансвала, хора започнаха да ме търсят.
И то започна да става по-натоварено и по-натоварено. И в един момент си казах, абе, аз какво правя всъщност?
Казах си, ако е в агенция, искам да имам какво да дам и да имам какво да науча също така. И в крайна сметка си говорихме с Крис и той каза “Давай, прави една агенция.”
Започнаха така да се случват нещата и звъннах на Ели. Ели вече беше напуснала предната си работа, може би преди 3-4 месеца.
И така се появи Advantage. След 3-4 месеци фриланс и на 1-ви май на Деня на труда обявихме сайта.
И всъщност Advantage се роди като продължение на това, че аз съм работар, че не предприемач. Искам да си върша работата съвестно. Искам да я върша за повече хора.
Неви
Значи екипа започна с Ели. А нататък лесно ли беше да го изградиш?
Стефка:
Изграждането на екип според мен е най-трудното.Ако някой си мисли, че в нашата сфера да намериш клиенти, е трудно. Глупости.
Трудно е да намериш наистина съвестни хора, с които да работиш. И при мен ключовото е, че когато търся колеги, много ми е важно да работя с хора, с които можем да седнем и да си изговорим спокойно всичко.
И продължава да е най-трудното нещо, да намериш хора, които да пасват вече на екипа.
Неви
И в тази връзка искам да те опитам за участвието ти в разни образователни проекти и инициативи, като Soft Uni и Mentor The Young.
Как реши да се занимаваш с такива неща? Имаш много свободно време ли?
Стефка
Не! Аз активно искам да преподавам. На мен ми харесва, приятно ми е. Не можеш да си представиш удовлетворението от това да започнеш да работиш с един човек, който, да речем, няма никакъв опит в дадена сфера.
И този човек започва да се справя самостоятелно и отработва първата стъпка, отработва втората стъпка, отработва третата стъпка и вече виждаш в някакъв момент, че няма нужда от тебе. Няма нищо по-удовлетворяващо за мен от това.
Неви:
Ти си ми казвала, че имаш сериозен интерес и към психологията. Как се съчетават маркетинга и психологията?
Стефка:
Те маркетингът и психологията са много свързани, защото независимо дали правиш онлайн маркетинг, класически маркетинг, е хубаво да поназнаваш психология и социология. Защо? Психологията се отнася за един човек, социологията се отнася за масата хора.
И за това как да подбереш цвета, примерно, на бранда. Имаш психологически основи на цветовете. Примерно синьото е сигурност, успокояващо, повечето болници са сини.
Почти всички компании, които занимават се с еко, биопроизводство са зелени. Ние сме оранжеви, защото искаме да предсъздадем динамика, жизнерадост, скорост и така нататък, т.е. движение, развитие.
По какъв начин ще го комуникираш към клиента? Има едни четири P-та в маркетингът и мисля, че вече даже са повече. Price, Place, Product и Promotion.
Price е цената, Place е мястото, на което го предлагаш, но мястото не говоря за как буквално си плеснал продукта, дали да е във физически магазини, а как го представяш в контекста на останалите продукти от същата ниша на пазара. Продуктът съответно, какъв е и как се позиционира на пазара. И промоцията, в случая на класически маркетинг не се визира като промоция, като намаление, а като начин на предлагане.
Ако вземем едно продуктово описание, структурата му се прави на база на психологията на потребителя. Първото нещо, което правиш в продуктовото описание е да опишеш какви са ползите за потребителя, какво той ще получи, след това какво е спецификацията на продукта.
Неви:
А как ти помага психологията в управлението на бизнес, изграждането на екип, комуникацията с клиенти, колеги и т.н.?
Стефка:
Първо имаш основи на психологията, през които няма как да не минеш. Естествено говорим за проблемите с мама и тате. Но когато минах малко по-напред, започнах да чета много книги за self-improvement, за личностно развитие. Не толкова за себе си, колкото да мога да опозная хората с една среща, да стана по-наблюдателна.
Ако ти комуникираш така, най-вероятно имаш такъв и такъв проблем, а по-скоро ти си такъв и такъв тип човек. Трябва да съм много наблюдателна. И това ми помага и с екипа, и с клиенти.
Така че просто ме помага да бъда по-наблюдателна, по-внимателна, всъщност да мога да разчитам по-добре хората около мен, което ми е много полезно, понеже пък аз съм един много наивен човек по принцип и преди беше много лесно така да ме изманипулираш. Сега вече не е така.
Неви:
А на какво се гради успешният бизнес порък теб?
Стефка:
Много хора, сигурно, които нямат бизнес, нямат да ми повярват, но пак тези, които имат, съм сигурна, че ще приемат думите ми - 100% работа. Бачкаш яко. Това е.
Бачкаш яко, и ако някой си мисли, че да имаш фирма е да работиш по 2-3 часа на ден, не. Тогава спираш да имаш работно време, защото твоето работно време автоматично става 24/7, и няма събота, няма неделя, няма Коледа, няма Великден. Ти работиш.