9 окт 2023

Автоматизация на имейл маркетинга

Имейл маркетинг

Как да спестите време и да увеличите продажбите

Дигиталният маркетинг е една непрестанно променяща се екосистема, в която амбициите и иновациите диктуват правилата.

Ако искате да изпъкнете пред конкуренцията и да гледате как бизнеса ви расте, докато концентрирате усилия в други рекламни активности, автоматизирайте част от имейл маркетинг стратегията си. 

Имейл автоматизациите са начин да спестите време и да увеличите ангажираността на аудиторията си. Не са най-лесното нещо на света, но не са и най-трудното.

В тази статия ще ви разкажем какво са имейл автоматизации, какви елементи съдържат, как се правят и кои са добрите практики, които да следвате при създаването им. 

Имейл автоматизации

Какво представляват имейл автоматизациите?

Това са имейл кампании, които се изпращат автоматично на определени сегменти от вашите абонати. Процесът стартира, когато е изпълнено определено условие, което се нарича тригър. Тригър може да бъде всичко - например, определена дата, направена поръчка, регистрация на нов потребител, изоставени продукти в количката. 

Имейл автоматизациите се изпращат в точното време на правилните потребители, което ги прави ценен инструмент за всяка маркетинг стратегия. Те дават възможност на маркетолозите да създават навременни и персонализирани съобщения, които могат да имат различна цел. 

Например, ако даден потребител добави продукти в количката си и после ги остави, без да завърши поръчката си, това може да предизвика изпращане на автоматичен имейл за изоставена количка. По-надолу ще разгледаме в повече детайли още примери.

Имейл автоматизациите спестяват много време и усилия на маркетинг специалистите, но въпреки това изискват сериозно планиране, тестване и създаване на завладяващо и персонализирано съдържание, което да конвертира. 

Сред ползите от автоматизираните имейл кампании са:

  • По-малко ръчно изпращане на имейли.
  • Повече време, което да използвате за създаване на качествено съдържание.
  • Персонализирани послания, изпратени на потребителите в точното време. 

В резултат можете да очаквате:

  • Повече резултати - потребителска ангажираност и конверсии
  • Повече приходи.
  • По-ефективна маркетинг стратегия.
Какво е имейл workflow

Какво е email workflow?

Това е серия от автоматизирани имейли, които се изпращат, след като са изпълнени определени действия или е налице някакво поведение. Тези имейли работят заедно, за да изпълнят дадена цел, например да въведат потребителя в спецификите на бизнеса ви или пък да го приближат до последната стъпка в маркетинг фунията - чекаута. 

Сериите от автоматизирани имейли са отличен помощник, чрез който да преведете потребителите през клиентския път, при това с персонализирани послания, които увеличават ефективността на имейл комуникацията ви.

Сериите често имат по-добри резултати от единичните имейли, но внимавайте да не прекалявате и оставете достатъчно време между имейлите от една и съща серия.

Как се правят имейл автоматизации

Как се правят имейл автоматизации?

За да имате завършен автоматизиран имейл workflow, трябва да бъдат налице следните три елемента:

Тригър.

Това е условието, което стартира изпращането на кампанията. Например, при тригър регистрация за нюзлетър, може да се изпрати имейл серия за добре дошли, в която да приветствате новите потребители и да им разкажете за бизнеса си. Ако тригърът е определена дата, например рождения ден на събскрайбърите ви, на деня те могат да получат персонализиран поздрав за празника и подарък от вас.

Забавяне.

Ако искате да мине определено време между тригъра и изпращането, забавянето ще ви бъде от полза. Например, ако даден потребител остави продукти в количката си, без да е завършил поръчката си, можете да изберете да изчакате малко, преди да получи автоматизиран имейл със “забравените” продукти. 

Съобщение.

Това е съдържанието на самите имейли. Автоматизациите позволяват ново ниво на персонализация, много по-изискано от това просто да добавите името на потребителя в събджекта си. Можете да съберете и използвате информация като: 

  • пътя им през уебсайта ви (кои страници посещават);
  • разглежданите продукти;
  • поръчваните продукти;
  • забравените в количката продукти;
  • брой отваряния на имейлите ви за определен период и други.

Всичко това ви ще ви помогне да създадете съдържанието в автоматизираните си кампании, така че да бъде съобразено с опита, който потребителите имат с вашия бизнес.

Какво представлява сегментирането на аудиторията?

За да бъдат релевантни посланията ви, е важно да отделите нужното време и да разделите събскрайбърите си на определени сегменти. След това при настройването на автоматизираните кампании, избирате кой сегмент какво да получава.

Сегментирането на аудиторията става на база на определени действия, които потребителите са извършили, или условия, на които отговарят. Например:

  • какви продукти са купили от вас;
  • колко поръчки имат - например, 0 (потенциални клиенти), 1 (нови клиенти), 2 (завръщащи се клиенти), повече от 2 (лоялни клиенти) и т.н.;
  • колко имейл кампании са отворили в последния месец;
  • в кой град/държава се намират;
  • къде или какво работят и други. 

Да кажем, че брандът ви предлага козметични продукти и имате сегмент от клиенти, които са купили определен шампоан. Чрез имейл автоматизацията можете да им предложите да си купят други продукт от същата линия - нещо, за което се предполага, че те биха проявили интерес. 

От вас се изисква да забележите различните възможности, които потребителските ви сегменти предлагат и да се възползвате от тях, като създадете таргетирани и персонализирани имейл автоматизации, с които да уцелите в десетката. Останалото е магия 🙂

Важни автоматизации в имейл маркетинга

Важни автоматизации, които да изпробвате

Автоматизацията на имейли може да се използва в много случаи. Както за образователни цели, например запознаване на нови потребители със спецификата на бизнеса ви, така и за подтикване към завършване на поръчка (при изоставена количка). Някои важни автоматизирани имейл кампании, които не бива да пропускате са:

  • Флоу за добре дошли. След като потребител се регистрира на уебсайта ви, можете да му изпратите серия от имейли, в които да разкажете за мисията на бранда ви, продуктите/услугите, които предлагате и какви са ползите от тях.
  • Флоу за изоставена количка. Когато потребител добави продукти в количката си и не завърши поръчката, можете да го подсетите със серия от имейли. В тях можете да добавите съдържанието на количката му, както и промо код за отстъпка, за да го заинтригувате.
  • Флоу за лоялни клиенти. Сегментирайте най-отдадените си почитатели и ги наградете със специална оферта, за да разберат, че цените подкрепата им. 
  • Имейл за предстоящ рожден ден. Изпратете поздравление и подарък на абонатите си за рождените им дни. 
  • Флоу за ревю на продукт. Няколко дни след доставка на поръчка можете да подканите клиентите си да споделят мнението и опита си с поръчания продукт.
  • Флоу за ре-ангажиране на неактивни събскрайбъри. Сегментирайте абонатите в листа си според активността им. Ще има много ангажирани (например, отворили последните ви три имейл кампании), по-малко ангажирани (отворили една от последните ви три кампании) и такива, които съвсем не ви обръщат внимание и не са отворили нито една ваша кампания. Със серия от имейли с интересно съдържание и готини оферти можете да им напомните за бизнеса си. А тези, които продължат да ви игнорират, е по-добре да бъдат изтрити от базата с абонати, за да не объркват данните за анализ. 
  • Флоу за “събуждане” на клиенти, които не са поръчвали от определено време. Подобно на горния флоу и този ще ви помогне да изстискате последните капки сок от определени сегменти. Таргетирайте клиентите си, които не са поръчвали от, да кажем, 3 месеца. В зависимост какво предлагате този период може да варира значително. В серия от имейли им напомнете колко са хубави продуктите ви, какво са поръчали последния път и им предложете отстъпка, за да ги привлечете да се върнат. 
  • Флоу за промотиране на определени събития. Например, ако промотирате уебинар, можете да изпратите един имейл за подканване към регистрация, после втори имейл за напомняне няколко дни по-късно.
  • Флоу за съдържание за сваляне (най-често електронна книга). Потребителят оставя имейл, в замяна на който получава съобщение с линк за сваляне на книгата, а ден-два по-късно получава втори имейл, в който представяте бизнеса си и го каните да разгледа продуктите или услугите ви. 
Добри практикии в мейл автоматизации

Добри практики при създаването на успешни имейл автоматизации

Обърнете внимание на съдържанието

Автоматизацията на имейлите пести време, но оригиналното персонализирано съдържание изисква доста усилия. Не го претупвайте. 

Малкото е много - започнете с един флоу

Ако ви се струва сложно, започнете с малки стъпки. Нагласете един флоу, тествайте го преди старта, а щом го активирате, следете резулатите. 

Не прекалявайте с честотата на имейлите

Съобразете автоматизираните кампании с редовните промо нюзлетъри, които изпращате и се уверете, че сте настроили нещата, така че да не е възможно някой да получи три имейла от вас в един ден. 

Персонализирайте съобщенията според опита на клиента с бранда ви

Добавете продуктите, които клиентите ви са поръчали или разглеждали, или предложете подобни. Направете всеки имейл релевантен на интересите на съответния човек, който ще го получи. 

Сегментиране в имейл маркетинга

Сегментирайте по интереси

Част от абонатите ви може да отварят само имейлите със специални оферти, а друга - тези с образователна информация. Проследете тенденциите и се възползвайте от това, когато сегментирате аудиторията си.

Следете метриките за ангажираност 

Оpen rate, click-through rate, conversion rate са сред важните метрики, които трябва да наглеждате, за да разберете дали автоматизираните ви кампании дават желаните резултати. 

Следете скорошните събития 

Ако предлагате, например, екскурзии, би било лоша идея да изпратите имейл за пътуване до дестинация, където скоро е имало природно бедствие. Следете какво се случва и променяйте настройките на автоматизираните си имейл кампании според това.

Запазете човешкия елемент

Маркетинг автоматизациите са страхотен начин за пестене на време и увеличаване на резултатите, но не забравяйте да поддържате човешкото лице на комуникацията с абонатите си. 

Автоматизацията на имейл маркетинга е ценна практика, която може да донесе много позитиви както за бранда, така и за клиентите ви. Навременната, релевантна и човешка комуникация е печеливша стратегия за растежа на бизнеса ви. Ако създаването и мониторирането на имейл автоматизации, ви се се струва сложно, ние от дигитална агенция ADvantage сме насреща за изграждане и изпълнение на цялостен план, който да пренесе имейл маркетинг активностите ви на ново ниво.