13 сеп 2023

Казваме “Сбогом” на бисквитките и “Здравей!” на first-party data

Новини

Чудите ли се какво означава това за вашият бизнес? Разберете в следващите редове

Най-объркващото и едновременно с това вълнуващо в онлайн маркетинга са постоянните промени. Тъкмо сте напипали правилния подход и той спира да работи. Предизвикателства дебнат отвсякъде, но спасение винаги има, защото иновациите водят до по-добри резултати за рекламодателите и по-добро преживяване за потребителите. 

Днес ще обърнем специално внимание на бисквитките и промените, които предстоят в употребата им за рекламни цели. 

Какво представляват бисквитките?

Тук не говорим за любимото лакомство на Бисквитеното чудовище от Улица Сезам, а за малки текстови файлове с информация, които уебсайтовете използват, за да събират данни за потребителите си. 
Те са два вида, т.нар. first-party и third-party. Четете надолу, за да разберете какво представлява всеки вид, каква функция изпълнява и какво ще се промени в бъдеще.

Каква е разликата между first-party и third-party data?

First-party cookies

Те се поставят от собственика на уебсайта, за да събират информация, с която да се подобри преживяването на потребителя и се смята, че имат съществено значение за user experience-a. 

Чрез first-party бисквитките, например, се запомнят избраните от потребителя настройки за персонализация, продуктите, които е добавил в количката, данните за логин, избор на език и други. 

Third-party cookies

Те се наричат още тракери и се използват от някой, различен от собственика на уебсайта. Тези файлове се запазват на устройството на потребителя, за да събират информация за трети страни и най-често се използват за рекламни цели. 

Както при first-party, идеята на third-party бисквитките е да се запомни нещо за потребителя, но в случая не говорим за персонализираните му настройки, а за неговите интереси и интернет активност. 

Third-party data събира информация за потребителя от различни уебсайтове и рисува цялостна картина на неговото поведение. 

Тези бисквитки следят, или да си го кажем на чист български, тракват, историята на сърфирането и активността на потребителя, за да могат после да му покажат персонализирани реклами за продукти и услуги. 

Например ако търсите детски обувки, е много вероятно след това да видите реклами за детски обувки в различни сайтове, както и в социалните мрежи като Facebook.

Third-party бисквитките, обаче, скоро си отиват. Четете долу, за да разберете защо. 

Защо скоро ще трябва да се сбогувам с third-party data?

Защото неприкосновеността на личните данни в интернет става все по-важна в наши дни и много компании взимат мерки да я защитят, както могат. Firefox и Safari вече са спрели употребата на third-party бисквитките в браузърите си, а от Google обявиха, че планират същото до края на 2024 година. 

Докато third-party data e полезна от рекламна гледна точка за бизнесите, инвестиращи в таргетирана онлайн реклама, на някои потребители не им харесва движенията им в мрежата да бъдат “следени”. Целта на тази промяна не е да затрудни маркетолозите, а да подобри преживяването онлайн за потребителите. 

Вече все повече се говори за т.нар. “cookieless future”. Хубавото е, че преходът е плавен, а маркетинг специалистите имат време да адаптират стратегиите си според промените. 

Какви са алтернативите на third-party данните?

1. Възползвайте се максимално от възможностите, които first-party data предоставя

Чрез first-party data можете да събирате информация директно от посетителите на уебсайта ви, например демографски данни или информация за устройството, което използват, както и за поведението им на уебсайта ви (колко време прекарват, кои страници посещават).

Този тип данни ще продължат да се събират без проблем, дори след гибелта на third-party data. 

2. Използвайте допирните си точки с клиентите, за да съберете още информация

Макар и полезни, данните от first-party бисквитките не рисуват цялата картина на потребителското поведение, която ви е нужна за една успешна маркетинг стратегия. За да достигнете до умовете и сърцата на потенциалните си клиенти, трябва да разберете техните намерения, предпочитания и начин на живот. 

Добър начин да го направите е, като убедите потребителите сами да споделят тази информация в замяна на нещо атрактивно - промокод, безплатни мостри, удължена гаранция или ранен достъп до нови продукти.

3. Експериментирайте с контекстуална реклама и таргетиране, базирано на интереси

  • Контекстуалната реклама (contextual advertising) обикновено, разчита на ключови думи, но често те не са достатъчни, ча да се разбере цялостния контекст на даден уебсайт. Нови инструменти, базирани на natural language processing и image recognition позволяват на алгоритмите да разберат контекста на уебсайта бързо и надеждно, а това води до показване на релевантни и успешни реклами. 
  • Таргетирането, базирано на интереси е идея на Google, която има за цел да замени таргетирането чрез third-party бисквитки. Интернет гигантът нарича тази концепция Topics. При нея браузърът научава за интересите на потребителите, докато сърфират в мрежата. Посетените уебсайтве се обособяват в около 350 тематични категории, които не включват лична информация като раса, вероизповедание или сексуална ориентация.  

Бразузърът избира до три от най-популярните категории уебсайтове, които са посетени през устройството, което използва потребителят, и споделя тази информация с други уебсайтове за рекламни цели. В резултат вие виждате реклами за продуктови категории, които ви интересуват в момента. А релевантни реклами = по-добри резултати. 

Topics дава по-голяма прозрачност и защитава личното пространство на потребителите в по-голяма степен в сравнение с таргетирането чрез third-party бисквитки, с което сме свикнали.  

Каквото и да е бъдещето на бисквитките и онлайн рекламата, решения и иновации винаги ще има. А ако изпитвате трудности да се ориентирате в променящия се маркетинг пейзаж, ние от дигитална агенция ADvantage сме винаги насреща, за да помогнем. Запазете консултация сега.