Най-объркващото и едновременно с това вълнуващо в онлайн маркетинга са постоянните промени. Тъкмо сте напипали правилния подход и той спира да работи. Предизвикателства дебнат отвсякъде, но спасение винаги има, защото иновациите водят до по-добри резултати за рекламодателите и по-добро преживяване за потребителите.
Днес ще обърнем специално внимание на бисквитките и промените, които предстоят в употребата им за рекламни цели.
Тук не говорим за любимото лакомство на Бисквитеното чудовище от Улица Сезам, а за малки текстови файлове с информация, които уебсайтовете използват, за да събират данни за потребителите си.
Те са два вида, т.нар. first-party и third-party. Четете надолу, за да разберете какво представлява всеки вид, каква функция изпълнява и какво ще се промени в бъдеще.
Те се поставят от собственика на уебсайта, за да събират информация, с която да се подобри преживяването на потребителя и се смята, че имат съществено значение за user experience-a.
Чрез first-party бисквитките, например, се запомнят избраните от потребителя настройки за персонализация, продуктите, които е добавил в количката, данните за логин, избор на език и други.
Те се наричат още тракери и се използват от някой, различен от собственика на уебсайта. Тези файлове се запазват на устройството на потребителя, за да събират информация за трети страни и най-често се използват за рекламни цели.
Както при first-party, идеята на third-party бисквитките е да се запомни нещо за потребителя, но в случая не говорим за персонализираните му настройки, а за неговите интереси и интернет активност.
Third-party data събира информация за потребителя от различни уебсайтове и рисува цялостна картина на неговото поведение.
Тези бисквитки следят, или да си го кажем на чист български, тракват, историята на сърфирането и активността на потребителя, за да могат после да му покажат персонализирани реклами за продукти и услуги.
Например ако търсите детски обувки, е много вероятно след това да видите реклами за детски обувки в различни сайтове, както и в социалните мрежи като Facebook.
Third-party бисквитките, обаче, скоро си отиват. Четете долу, за да разберете защо.
Защото неприкосновеността на личните данни в интернет става все по-важна в наши дни и много компании взимат мерки да я защитят, както могат. Firefox и Safari вече са спрели употребата на third-party бисквитките в браузърите си, а от Google обявиха, че планират същото до края на 2024 година.
Докато third-party data e полезна от рекламна гледна точка за бизнесите, инвестиращи в таргетирана онлайн реклама, на някои потребители не им харесва движенията им в мрежата да бъдат “следени”. Целта на тази промяна не е да затрудни маркетолозите, а да подобри преживяването онлайн за потребителите.
Вече все повече се говори за т.нар. “cookieless future”. Хубавото е, че преходът е плавен, а маркетинг специалистите имат време да адаптират стратегиите си според промените.
Чрез first-party data можете да събирате информация директно от посетителите на уебсайта ви, например демографски данни или информация за устройството, което използват, както и за поведението им на уебсайта ви (колко време прекарват, кои страници посещават).
Този тип данни ще продължат да се събират без проблем, дори след гибелта на third-party data.
Макар и полезни, данните от first-party бисквитките не рисуват цялата картина на потребителското поведение, която ви е нужна за една успешна маркетинг стратегия. За да достигнете до умовете и сърцата на потенциалните си клиенти, трябва да разберете техните намерения, предпочитания и начин на живот.
Добър начин да го направите е, като убедите потребителите сами да споделят тази информация в замяна на нещо атрактивно - промокод, безплатни мостри, удължена гаранция или ранен достъп до нови продукти.
Бразузърът избира до три от най-популярните категории уебсайтове, които са посетени през устройството, което използва потребителят, и споделя тази информация с други уебсайтове за рекламни цели. В резултат вие виждате реклами за продуктови категории, които ви интересуват в момента. А релевантни реклами = по-добри резултати.
Topics дава по-голяма прозрачност и защитава личното пространство на потребителите в по-голяма степен в сравнение с таргетирането чрез third-party бисквитки, с което сме свикнали.
Каквото и да е бъдещето на бисквитките и онлайн рекламата, решения и иновации винаги ще има. А ако изпитвате трудности да се ориентирате в променящия се маркетинг пейзаж, ние от дигитална агенция ADvantage сме винаги насреща, за да помогнем. Запазете консултация сега.