2 Юли 2025

Приемане на еврото: Всичко, което трябва да знаят бизнесите

Новини
приемане на еврото

Вече е факт - от 01.01.2026 България влиза в Еврозоната. Приемането на еврото е важна крачка за страната, която очаквано създава много нови изисквания и отваря много въпроси както пред потребителите, така и пред бизнесите. 

В тази статия ще научите най-важното, което трябва да знаете като собственик на онлайн магазин или друг бизнес, за да спазите законовите изисквания около приемането на еврото. 

Какво трябва да знаят бизнесите за приемането на еврото?

Още преди приемането на еврото трябва да изпълните определени изисквания в посочените за тях срокове. В противен случай рискувате да заплатите глоба в размер от 400 лв. до 5 000 лв. Продължавайте да четете, за да разберете какво трябва и какво не трябва да правите.

Важни дати

  • 08.08.2025 - От тази дата всички цени в онлайн магазина ви (или друг уебсайт) трябва да бъдат изписани в двете валути - едновременно в лева и в евро. Това се прави с чисто информативна цел, за да свикнат потребителите с новата валута, но е задължително и подлежите на гореспоменатите санкции, ако не го изпълните в указания срок. Търговците все още нямат задължение да приемат евро.
  • 01.01.2026 - Официалната валута в България става евро. Потребителите все още ще могат да плащат в лева, но търговците са длъжни да връщат ресто в евро. Целта е постепенно да се изтеглят левовете от обръщение. 
  • 31.12.2026 - Край на преходния период - съответно и на двойното обозначение на цените.

Изисквания, които трябва да спазите в преходния период преди приемането на еврото

  • Равнопоставено изписване на цените в двете валути 

Цените в двете валути трябва да бъдат изписани една до друга, с еднакъв размер шрифт и съответния символ или ISO код. Това означава да пише навсякъде „лв.“ и „€“ или „BGN“ и „EUR“.

  • Двойно обозначаване на цените навсякъде в уебсайта

Цените ви трябва да бъдат в лева и евро навсякъде - в категорийната страница, продуктовата страница, количката, чекаута, имейла за потвърждение на поръчката. Също и в касовата бележка, ако изпращате с поръчката такава. 

  • Курсът на еврото трябва да бъде обозначен 

Когато изчислявате цените в евро, трябва да използвате официалния курс. И не, 1 евро не е 2 лева, а точно 1.95583 лева. Нито повече, нито по-малко. Този курс трябва да бъде обозначен някъде близо до цената - дали с tooltip или малък текст, вие решавате. 

  • Закръгляне до втория десетичен знак

Когато закръгляте цената, трябва да спазвате математическото правило за закръгляне до втория знак след десетичната запетая. В този случай цена от €3.4789 става €3.48. 

  • Без повишение на цените 

Гореспоменатото закръгляне не е извинение за повишение в цените. Даже ви съветваме много да внимавате с ценовата си политика в този период, защото едно увеличение в цените би могло да стане повод за проверка и евентуална санкция от контролни органи като КЗП. А със сигурност нямате нужда от подобни вълнения именно в този ключов период. 

Какво значи приемането на еврото за рекламните ви акаунти?

Тук имаме една добра и една лоша новина.

  • Добрата е, че може да си продължите с вашата Facebook реклама постарому. Акаунтите ви в Meta няма да разберат за приемането на еврото, защото там и без това плащане в лева не е възможно.

Лошата е новина се отнася за вашата Google реклама

  • Ако избраната валута в настоящия ви Google Ads акаунт е лев, тя не може да се сменя. 

Това означава, че ще се наложи да създадете нов рекламен акаунт в Google Ads, за който да изберете евро като валута.  

Дишайте спокойно, а ако искате да затвърдите прочетеното, вижте официалната документация от Министерство на финансите по темата с приемането на еврото. 

author avatar

Запознай се с автора

Nevy Boycheva

Копирайтър със страст към SEO и над 10 години опит в дигиталния маркетинг.