Кога последно си купихте нещо, след като сте получили препоръка за него от друг човек? Това са най-ценните съвети, които често сами проактивно търсим, защото едно е да видиш реклама, но съвсем друго - да чуеш мнение от първа ръка от човек, който е използвал дадения продукт. Ако се замислите, това е инфлуенсър маркетинг в ежедневието на всеки от нас.
Точно тази автентичност на препоръките от уста на уста е в основата на огромния успех на инфлуенсър маркетинга. Инфлуенсърите притежават голяма сила, но и още по-голяма отговорност, защото много потребители базират решенията си за покупка на техните съвети.
Кое прави инфлуенсър маркетинга успешна стратегия за много бизнеси и как да изберете правилните инфлуенсъри за вашия бизнес ще разберете по-надолу. Но първо…
Това е похват, при който създатели на съдържание работят за определен бранд, като изграждат разпознаваемост, насочват трафик и промотират продукти или услуги. По този начин бизнесите достигат до по-широк кръг от заинтересовани потребители по един естествен начин.
Инфлуенсърите получават доверие, защото притежават експертиза в дадената област или защото потребителите ги възприемат като себеподобни (peers).
Интересни факти за инфлуенсър маркетинга:
Всъщност отговорът е много прост и той се крие в науката за човешкото поведение и възприятия - психологията. Когато някой:
…ни препоръча нещо, сме склонни да му се доверим. Просто мозъкът ни работи по този начин - откритие, направено през 80-те години на 20 век от психолога Робърт Чалдини и описано в книгата му Influence: The Psychology of Persuasion.
В нея Чалдини описва шест принципа на убеждението, а десетки години по-късно добавя и седмия. В инфлуенсър маркетинга откриваме четири от тях:
Инфлуенсър маркетинг подходът работи, защото съчетава изброените тактики с разгласяване “от уста на уста”, което е ефективен метод за искане и получаване на препоръки.
Интересен пример от реалния живот как тези техники влизат в действие идва от Facebook и общностите там. Родителските групи в социалната мрежи по естествен път родиха множество инфлуенсъри, които за 2-3 години натрупаха хиляди верни последователи. Това са жени, които споделят подробности от ежедневието си с децата вкъщи, рецепти и съвети за детско хранене и препоръки за чисти и качествени продукти.
Някои от тях след 2-3 години инфлуенсване като хоби, решиха да превърнат това в свое основно занимание и изглежда им се получава, защото създават все по-изпипано съдържание и си партнират с все повече брандове.
Кое кара другите майки да им вярват? Принципите на Чалдини се виждат ясно в този пример, в който една (недоспала/изнервена/гузна) майка се отъждествява с друга (недоспала/изнервена/гузна) майка. Когато втората каже “Продукт Х е супер, на мен много ми помогна” или “Злоядото ми дете яде продукт Y до пръсване”, първата трудно ще се стърпи да не изпробва решението на всичките й проблеми.
Инфлуенсърите от примера са имали успех, защото са автентични. В крайна сметка кой би рискувал здравето на собственото си дете, а когато видиш как един тодлър набива кисело мляко директно от кофичката, явно няма как да е лъжа.
След като изяснихме принципите, на които работи инфлуенсър маркетинга, вероятно ви интересува как да намерите точните хора за вашия бизнес. Това не е най-сложната задача, но като всяко нещо, свързано с взаимоотношения с хора, понякога може да отнеме време. Ето как бихме подходили ние - в седем стъпки:
Всяка ваша маркетинг идея трябва да започва от тук, иначе е все едно стреляте в тъмното. Ефективността на всяка кампания зависи от нейните цели. Дали искате да увеличите разпознаваемостта на бранда, да насочите повече трафик или да увеличите новите поръчки се отразява както в посланията и похватите, така и в бюджета, който отделяте.
Инфлуенсър маркетингът например би бил изключително ефективен за набиране на нови клиенти, защото при правилен избор на създател на съдържание, се предполага, че неговата аудитория се припокрива с вашата като демография и интереси.
Това е ключово, както и създаването на профил на перфектния клиент (buyer persona). Ако перфектният ви клиент е мъж над 45 г., който се интересува от здравсловен начин на живот и ходи редовно на фитнес, вероятно няма да го намерите в аудиторията на майките инфлуенсъри.
В идеалния случай избраният инфлуенсър би могъл сам да ви бъде клиент и да изпробва продуктите ви, за да бъде препоръката надеждна за аудиторията.
Търсете по хаштагове в социалните мрежи, особено в Instagram това ще ви се получи добре. Съставете кратък списък с потенциални инфлуенсъри, които са във вашата сфера и имат желания от вас обсег и брой последователи.
Най-добре би било да намерите инфлуенсър, който не се занимава с това само заради парите.
Автентичността наистина е най-цененото качество в социалните мрежи в днешно време, когато всеки може да си плати за публикация, а филтрите могат да го направят по-красив.
Качеството на създаденото съдържание и ангажираността на аудиторията трябва да ви водят в избора на инфлуенсъри за вашия бранд. Броят последователи не е чак толкова решаващ, колкото това ценностите и имиджа на инфлуенсъра да съответстват на вашите.
В процеса на избор можете да си зададете следните въпроси:
Тази стъпка може да отнеме малко повече време, но пък усилията ви ще се отплатят в дългосрочен план. След като изберете инфлуенсър/и, с които бихте искали да работите, последвайте ги и започнете да се ангажирате със съдържанието им. По този начин имате възможност да започнете комуникацията по персонализиран начин и да я обвържете с тяхното съдържание и своите продукти. Ето нагледен пример:
Здравейте Х,
Следя профила Ви в Инстаграм от известно време и много се впечатлих от последните публикации със съвети за постигане на кожа без несъвършенства, които публикувахте.
Нека се представя - аз съм Y, работя в компания W, където създаваме козметика с натурални съставки. За нас ще бъде удоволствие да изпробвате нашите продукти и да си партнираме в създаването на устойчиви кампании, които да запознаят вашата аудитория с ползите им.“
Това е само рамка, в която да вкарате своя собствен стил и да опишете детайлите около продуктите си. В последваща комуникация можете да обсъдите по-подробно как си представяте партньорството, какъв бюджет ще бъде необходим и да опишете точно и ясно колко и какви публикации трябва да бъдат изготвени.
Вече знаете какви са целите, така че тази стъпка би следвало да не е твърде трудна. Обсъдете с инфлуенсъра на какво съдържание ще се спрете в кампанията и кой ще го изготви.
Не забравяйте, че този човек ще представя бизнеса ви, затова се уверете, че познава насоките, които следвате в комуникацията си - като слогани, звучене, предпочитани думи и т.н.
След края на всяка кампания идва най-важната стъпка - анализ на резултатите. Обърнете внимание на метрики като ангажираност в социалните мрежи, обхват на публикациите, разпознаваемост на бранда, трафик, реализации, възвръщаемост на инвестицията и брой последователи. По този начин можете да вземете решение дали да повторите този тип кампании или пък да промените нещо, което не работи добре.
Инфлуенсър маркетингът е ефективна стратегия за увеличаване на реализациите, новите клиенти, разпознаваемостта на бранда и други важни за растежа на бизнеса ви метрики. Положителното при него е, че нещата се случват по един естествен (поне на пръв поглед) начин и потребителите лесно се доверяват - ако сте избрали правилния човек, разбира се.
Ако ви трябва помощ за вашата инфлуенсър маркетинг стратегия, не се колебайте да се обърнете към нас, дигиталните магьосници от ADvantage!