24 Яну 2024

Силата на инфлуенсър маркетинга: Как да изберете правилните инфлуенсъри за вашата марка

Бизнес
инфлуенсър маркетинг

Кога последно си купихте нещо, след като сте получили препоръка за него от друг човек? Това са най-ценните съвети, които често сами проактивно търсим, защото едно е да видиш реклама, но съвсем друго - да чуеш мнение от първа ръка от човек, който е използвал дадения продукт. Ако се замислите, това е инфлуенсър маркетинг в ежедневието на всеки от нас.

Точно тази автентичност на препоръките от уста на уста е в основата на огромния успех на инфлуенсър маркетинга. Инфлуенсърите притежават голяма сила, но и още по-голяма отговорност, защото много потребители базират решенията си за покупка на техните съвети.

Кое прави инфлуенсър маркетинга успешна стратегия за много бизнеси и как да изберете правилните инфлуенсъри за вашия бизнес ще разберете по-надолу. Но първо…

default alt text

Какво е инфлуенсър маркетинг?

Това е похват, при който създатели на съдържание работят за определен бранд, като изграждат разпознаваемост, насочват трафик и промотират продукти или услуги. По този начин бизнесите достигат до по-широк кръг от заинтересовани потребители по един естествен начин.

Инфлуенсърите получават доверие, защото притежават експертиза в дадената област или защото потребителите ги възприемат като себеподобни (peers).

Интересни факти за инфлуенсър маркетинга:

  • Instagram е най-популярната платформа за инфлуенсър маркетинг, а според HubSpot Facebook е най-ефективната. 
  • От всички поколения Gen Z-тата най-много се доверяват на инфлуенсъри. През 2023-та 33% от Gen Z-тата са купили нещо след препоръка от инфлуенсър според данни на HubSpot.
  • Инфлуенсър маркетингът води до най-висока възвръщаемост на разходите от всички дигитални похвати. 
default alt text

Инфлуенсър маркетинг и психология. Защо вярваме на инфлуенсърите?

Всъщност отговорът е много прост и той се крие в науката за човешкото поведение и възприятия - психологията. Когато някой:

  • на когото се възхищаваме и когото харесваме;
  • с когото се индентифицираме и въприемаме като себеподобен;
  • когото възприемаме като авторитетна фигура…

…ни препоръча нещо, сме склонни да му се доверим. Просто мозъкът ни работи по този начин - откритие, направено през 80-те години на 20 век от психолога Робърт Чалдини и описано в книгата му Influence: The Psychology of Persuasion.

В нея Чалдини описва шест принципа на убеждението, а десетки години по-късно добавя и седмия. В инфлуенсър маркетинга откриваме четири от тях:

  • авторитет – доверяваме се по-лесно на хора, които имат (или изглежда, че имат) експертиза в дадена област;
  • харесване – доверяваме се по-лесно на хора, които харесваме;
  • социално доказателство – копираме действията на групата, с която се отъждествяваме;
  • единство – колкото повече се индентифицираме с дадена група, толкова повече техните действия влияят на нашите решения.

Инфлуенсър маркетинг подходът работи, защото съчетава изброените тактики с разгласяване “от уста на уста”, което е ефективен метод за искане и получаване на препоръки.

Инфлуенсър маркетинг пример от реалния живот

Интересен пример от реалния живот как тези техники влизат в действие идва от Facebook и общностите там. Родителските групи в социалната мрежи по естествен път родиха множество инфлуенсъри, които за 2-3 години натрупаха хиляди верни последователи. Това са жени, които споделят подробности от ежедневието си с децата вкъщи, рецепти и съвети за детско хранене и препоръки за чисти и качествени продукти.

Някои от тях след 2-3 години инфлуенсване като хоби, решиха да превърнат това в свое основно занимание и изглежда им се получава, защото създават все по-изпипано съдържание и си партнират с все повече брандове.

Кое кара другите майки да им вярват? Принципите на Чалдини се виждат ясно в този пример, в който една (недоспала/изнервена/гузна) майка се отъждествява с друга (недоспала/изнервена/гузна) майка. Когато втората каже “Продукт Х е супер, на мен много ми помогна” или “Злоядото ми дете яде продукт Y до пръсване”, първата трудно ще се стърпи да не изпробва решението на всичките й проблеми.

Инфлуенсърите от примера са имали успех, защото са автентични. В крайна сметка кой би рискувал здравето на собственото си дете, а когато видиш как един тодлър набива кисело мляко директно от кофичката, явно няма как да е лъжа.

default alt text

Как да изберете правилните инфлуенсъри за вашата марка в седем стъпки?

След като изяснихме принципите, на които работи инфлуенсър маркетинга, вероятно ви интересува как да намерите точните хора за вашия бизнес. Това не е най-сложната задача, но като всяко нещо, свързано с взаимоотношения с хора, понякога може да отнеме време. Ето как бихме подходили ние - в седем стъпки:

1. Определете целите на бизнеса си, които искате да постигнете с инфлуенсър кампанията си.

Всяка ваша маркетинг идея трябва да започва от тук, иначе е все едно стреляте в тъмното. Ефективността на всяка кампания зависи от нейните цели. Дали искате да увеличите разпознаваемостта на бранда, да насочите повече трафик или да увеличите новите поръчки се отразява както в посланията и похватите, така и в бюджета, който отделяте.

Инфлуенсър маркетингът например би бил изключително ефективен за набиране на нови клиенти, защото при правилен избор на създател на съдържание, се предполага, че неговата аудитория се припокрива с вашата като демография и интереси.

default alt text

2. Определете таргет аудиторията си.

Това е ключово, както и създаването на профил на перфектния клиент (buyer persona). Ако перфектният ви клиент е мъж над 45 г., който се интересува от здравсловен начин на живот и ходи редовно на фитнес, вероятно няма да го намерите в аудиторията на майките инфлуенсъри.

В идеалния случай избраният инфлуенсър би могъл сам да ви бъде клиент и да изпробва продуктите ви, за да бъде препоръката надеждна за аудиторията.

3. Направете проучване на инфлуенсърите, които имат експертиза и/или интереси, свързани с вашата ниша/индустрия.

Търсете по хаштагове в социалните мрежи, особено в Instagram това ще ви се получи добре. Съставете кратък списък с потенциални инфлуенсъри, които са във вашата сфера и имат желания от вас обсег и брой последователи.

default alt text

4. Изберете най-релевантните за бизнеса ви инфлуенсъри

Най-добре би било да намерите инфлуенсър, който не се занимава с това само заради парите.

Автентичността наистина е най-цененото качество в социалните мрежи в днешно време, когато всеки може да си плати за публикация, а филтрите могат да го направят по-красив.

Качеството на създаденото съдържание и ангажираността на аудиторията трябва да ви водят в избора на инфлуенсъри за вашия бранд. Броят последователи не е чак толкова решаващ, колкото това ценностите и имиджа на инфлуенсъра да съответстват на вашите.

В процеса на избор можете да си зададете следните въпроси:

  • Този инфлуенсър и неговият начин на живот съответстват ли на имиджа на бранда ми?
  • Работил ли е с някой от моите конкуренти?
  • Каква е аудиторията му и доколко има съвпадение с моята?
  • Самият той клиент ли е/би ли могъл да е клиент?
  • Имам ли необходимия бюджет, за да работя с този инфлуенсър?
default alt text

5. Установете контакт по личен и автентичен начин

Тази стъпка може да отнеме малко повече време, но пък усилията ви ще се отплатят в дългосрочен план. След като изберете инфлуенсър/и, с които бихте искали да работите, последвайте ги и започнете да се ангажирате със съдържанието им. По този начин имате възможност да започнете комуникацията по персонализиран начин и да я обвържете с тяхното съдържание и своите продукти. Ето нагледен пример:

Здравейте Х,
Следя профила Ви в Инстаграм от известно време и много се впечатлих от последните публикации със съвети за постигане на кожа без несъвършенства, които публикувахте. 


Нека се представя - аз съм Y, работя в компания W, където създаваме козметика с натурални съставки. За нас ще бъде удоволствие да изпробвате нашите продукти и да си партнираме в създаването на устойчиви кампании, които да запознаят вашата аудитория с ползите им.“

Това е само рамка, в която да вкарате своя собствен стил и да опишете детайлите около продуктите си. В последваща комуникация можете да обсъдите по-подробно как си представяте партньорството, какъв бюджет ще бъде необходим и да опишете точно и ясно колко и какви публикации трябва да бъдат изготвени.

6. Започнете да изготвяте своята инфлуенсър маркетинг кампания

Вече знаете какви са целите, така че тази стъпка би следвало да не е твърде трудна. Обсъдете с инфлуенсъра на какво съдържание ще се спрете в кампанията и кой ще го изготви.

Не забравяйте, че този човек ще представя бизнеса ви, затова се уверете, че познава насоките, които следвате в комуникацията си - като слогани, звучене, предпочитани думи и т.н.

default alt text

7. Анализирайте резултатите

След края на всяка кампания идва най-важната стъпка - анализ на резултатите. Обърнете внимание на метрики като ангажираност в социалните мрежи, обхват на публикациите, разпознаваемост на бранда, трафик, реализации, възвръщаемост на инвестицията и брой последователи. По този начин можете да вземете решение дали да повторите този тип кампании или пък да промените нещо, което не работи добре. 

Инфлуенсър маркетингът е ефективна стратегия за увеличаване на реализациите, новите клиенти, разпознаваемостта на бранда и други важни за растежа на бизнеса ви метрики. Положителното при него е, че нещата се случват по един естествен (поне на пръв поглед) начин и потребителите лесно се доверяват - ако сте избрали правилния човек, разбира се.

Ако ви трябва помощ за вашата инфлуенсър маркетинг стратегия, не се колебайте да се обърнете към нас, дигиталните магьосници от ADvantage!

author avatar

Запознай се с автора