26 юни 2023

7 от най-големите грешки, които онлайн магазините правят

Бизнес/Полезно

Времената, в които живеем, предоставят безгранични възможности за развитие на малкия бизнес, но понякога изобилието от опции може да бъде объркващо.

Всичко започва с идея. Но от реализирането ѝ до успеха пътят често е трънлив и тесен и лесно се пада в пропастта. Ако сте собственик на онлайн магазин, може би добре знаете колко лесно звучи на хартия, а колко трудно често се оказва в действителност.

Освен ако не успеете да избегнете някои често срещани грешки, които онлайн магазините правят. Представяме ви седем от най-важните, които потенциално могат да се превърнат в капан за вашия бизнес, както и идеи как да ги избегнете, независимо дали имате инхаус екип или работите с дигитална агенция.

Липса на стратегия при първоначален старт

Преди да стане успешна, вашата идея трябва да еволюира в цялостната стратегия за онлайн магазина ви. Тя включва всичко от естество на продукта, дизайн и комуникация, до промоционални кампании, трафик канали и нови уебсайт функционалности.

Стратегията е вашият план за действие. Това е пътят към целенасочения растеж на онлайн магазина ви. Ако се чудите как да я оформите, най-добре започнете да разписвате малки цели и към тях - стъпките и действията, които планирате да предприемете, за да постигнете тези цели.

Ако изпитвате затруднения, отговорете писмено на следните въпроси:

  • Какво предлагам?
  • На кого го предлагам?
  • С какво съм по-добър или по-различен от конкурентите си?
  • Какви са моите силни бизнес страни?
  • Защо потенциалните ми клиенти биха избрали моя бизнес?
  • Какви са моите потенциални клиенти? (Изградете образ на перфектния си клиент. Как да го направите, можете да научите тук: Buyer persona – как да я изградим)
  • Къде да намеря своите потенциални клиенти?

Разбира се, тези въпроси могат да бъдат разгърнати много по-подробно, но тази задача оставяме на вашето въображение. След като изградите образа на перфектния си клиент и отговорите на тези въпроси, е време за стратегията. Тя ще "изплува" пред очите ви, когато отговорите на следните въпроси:

  • Кои рекламни канали да използвам? - Отговорът е същият като този на въпроса: "Къде да намеря своите потенциални клиенти?"
  • Как да запозная потребителите със своя бранд? Как да им го представя, сякаш сме на първа среща?
  • Какво би ги накарало да посетят моя онлайн магазин?
  • Какво би ги накрало да поръчат от моя онлайн?
  • Ако потребителите са разгледали сайта, но не са направили поръчка, как да привлека вниманието им отново?
  • Как да превърна настоящите си клиенти в лоялни такива?

Тук отново въпросите нямат претенции за изчерпателност, но ще ви дадат ясна насока как да изградите потребителската си фуния. Ако все пак изпитване затруднение, не се колебайте да се свържете със специалистите на дигитална агенция ADvantage, за да ви съдействаме с тази задача.

Сравняват се с конкурентите си

Често собствениците на онлайн магазини се вглеждат твърде много в успеха на конкурентните си. Без задълбочен анализ на модела и дейностите, в които даден конкурентен онлайн магазин инвестира, не можете да очаквате еднакви резултати.

Да “гледаш в чуждата паница”, в случая е полезно с цел търсене на вдъхновение. На онази идея, която ще ви накара да направите първата крачка. Оттам насетне пътят ви трябва да разчита на ясен бизнес модел и стратегия, специфични за продуктите, които предлагате и аудиторията, която ще таргетирате. 

Фокусират се върху един източник на трафик

SEO, социални мрежи, имейл кампании, реклами, офлайн активности - ако и вас ви заболя главата само докато си мислите за тях, не сте сами.

Много собственици на онлайн магазини се чувстват така и допускат още една голяма грешка - слагат всички яйца в една кошница. Или по-точно - фокусират се върху един канал за трафик. Истината е, че всяко едно от изброените представлява ценен източник на трафик към уебсайта ви. 

Да, знаем колко е трудно да мислите за толкова много неща наведнъж. Кампании, канали, аудитория. Всичко това са части от пъзела, наречен customer journey. От мига, в който потребителят се запознае с продукта ви до заветния момент на чекаута, стратегията за различните канали трябва да бъде адекватно издържана. Трябва да приближава потребителя към покупката, без да му досажда.

Различните трафик канали са части от една по-голяма обща картина, затова е нужна холистична стратегия за развитието им.

Не познават добре аудиторията си

За да достигнете до правилните клиенти, първо трябва да знаете кои са те. На колко години са, какво обичат, какво не обичат, на какви проблеми търсят решение и как вашият онлайн магазин може да отговори на техните нужди. Тук на помощ идва изграждането на buyer persona или образ на идеалния ви клиент. Някой с име и история, когото да адресирате с рекламите си.

Успешната рекламна кампания таргетира правилните хора с точните за тях послания и криейтив, така че продуктът ви да ги уцели право в сърцето като стреличките на Купидон. От там пътят до чекуат е кратък.

Хубавото е, че дигиталните реклами позволят много по-детайлно таргетиране, отколкото е било възможно с традиционната реклама преди десетилетия. Buyer persona-та обаче винаги е била и ще продължава да бъде важна част от успешната кампания. Ако искате да да бъдете чути и забелязани, първо разберете на кого трябва да говорите и какво иска да чуе той/тя.

Не успяват да задържат клиентите си

След първата покупка стратегията преминава в етап “задържане” (retention). Често придобиването на нови клиенти се оказва по-скъпо от задържането на вече съществуващите, затова двете дейности трябва да се извършват паралелно. А и доволните клиенти носят със себе си възможности за обратна връзка и отзиви, които са силно оръжие за растежа на бранда ви.

Как да задържите клиентите си? С добър продукт, добър UX, конкурентна цена и не на последно място - страхотно обслужване и щипка лично отношение.

Нямат план за развитие

Стартирали сте, оцелели сте под натиска на жестоката конкуренция, например, една година - това е чудесно! Ами сега какво? Сега идва времето да развивате онлайн магазина си, но за това отново е важно да имате план.

От голяма полза ще ви бъде да създадете roadmap, върху който да работи целия ви екип. В него можете да опишете в детайли целите си, например 100 000 поръчки, както и инициативите, с които планирате да ги достигнете, например добавяне на нови продукти, нови функционалности, програма за лоялност и други. Roadmap-ът може да бъде разделен по отдели, така че всеки служител ясно да знае какво се очаква от него и да отбелязва прогреса си по определени задачи.

Този детайлен план за развитие може да бъде създаден за кратък времеви отрязък или за по-дълъг. Може дори да направите два - един, в който да присъстват целите ви за обозримото бъдеще (половин до една година) и един, който да обхваща по-дълъг период, да кажем, 10 години.

Не са помислили за бизнес модела, ценообразуването и маржовете си

Продуктът ви може да е най-страхотният на пазара, но ако цената му не е конкурентна, имате проблем. Това е и най-често срещаната грешка, която собствениците на онлайн магазини правят.

Ценообразуването на даден продукт зависи от много фактори като неговата уникалност, наситеността на съотвения пазар и таргет аудиторията.

Невинаги най-ниската цена на пазара продава повече, но пък твърде високите цени е възможно да отблъснат част от потенциалните ви клиенти, затова е важно да погледнете тази част на бизнес модела ви от различни ъгли.

Всички решения, които трябва да се вземат около създаването и разработването на онлайн магазин могат да бъдат затормозяващи, ако не познавате добре процесите или пък разполагате с малък екип. Една успешна дигитална рекламна кампания изисква равни количества професионални знания, умения и креативност, а тя често страда най-много, когато сме под стрес. 

Затова ние от дигитална агенция ADvantage винаги сме насреща, за да помогнем да се справите с грешките, които онлайн магазините често допускат.