30 Яну 2025

ADvantage Talks. Цветомир Цветанов, PPC експерт: AI няма да ни вземе работата, ще ни създава новa

ADvantage Talks
цветомир цветанов интервю за тенденциите в онлайн рекламата през 2025

Какво се случи в света на онлайн рекламата през миналата година и какво ново да очакваме през 2025 г.?

Ако знанието е злато, то опитът е безценен. Научете тайните на успеха в дигиталния маркетинг директно от експерти с многогодишен стаж в създаването, управлението и анализа на рекламни кампании. 

В новата ни рубрика ADvantage Talks ще откриете интервюта с маркетинг професионалисти, за които иновациите в сферата са ежедневна мотивация, а положителните резултати - най-голямата награда.

Днес си говорим с Цветомир Цветанов - PPC експерт в дигитална агенция ADvantage, който ще ни разкаже за смяната на кариерния път и за промените в онлайн рекламите, които видяхме наскоро и за тези, които предстоят. Прочетете надолу, за да разберете ще ни вземе ли AI работата и какво да очакваме от Facebook & Google.

А ако не ви се чете, гледайте видеото в YouTube канала на ADvantage и се абонирайте за още новини от света на дигиталния маркетинг. ⬇️

Watch on YouTube

Стефка Георгиева: Много добре. Сега искаш ли да си кажеш кой си ти и за какво се бориш, а не да кажеш как се казваш, ами какво обича да прави Цецо, какво обича да яде Цецо? Защото човещинка си е, друго е да метнеш една мръвчица на масата.

Цветомир Цветанов: Всички да сме добри. Трябва да ни върви и клиентите да са доволни. През свободното си време за какво се боря? Обичам да си мързелувам. Максимално да се отдам на почивката.

Стефка: Добре, а как намираш начин да си починеш? На теб какъв ти е начинът за почивка? Защото някои хора спортуват, други цъкат игри, трети готвят. Аз това с готвенето не го разбирам, изнервям се повече.

Цецо: Готвенето и аз... Обичам да готвя, но самото почистване след готвенето малко ме изтощава и затова го избягвам като хоби. Но иначе обичам да се вкарам в някоя игра или просто да гледам някой сериал, някое аниме, което да ме изключи малко от реалността.

Стефка: Каква игра цъкаш в момента?

Цецо: Последно League of Legends. Събота и неделя откарах немалко, 12 часа, без да ставам.

Стефка: Анимета каза, че гледаш. Какви анимета?

Цецо: Solo Leveling в момента е популярно. Другото как се казваше? Не се сещам как се казваше.

Стефка: Спомена преди малко, че обичаш готвенето, но не обичаш почистването. Аз знам каква ти е предисторията с готвенето, ама искаш ли малко да разкажеш как прескочи от кухнята към маркетинга?

Цецо: То беше доста на шега. Работех по ресторанти като цяло – готвач. Топла, студена кухня, пицар. Основно пицар. По едно време решихме с един близък колега да отворим ресторант.
Това се оказа точно в COVID времето. 

Поразпуснаха малко карантините покрай COVID. Трябваше да популяризираме една промоция за летния сезон - порция сафрид с две студени бири Ариана. Идеалният начин беше с буустване на пост от Facebook страницата.

Тогава дори не знаех какво правя. Знаех, че има някакъв таргетинг и по някакъв начин трябва да се настроят локациите. Пуснах я. Имаше доста отзиви, че доста хора са виждали рекламите. Но буквално един буст на пост с едно евро на ден или две правеше чудеса.

Стефка: Тоест напълни ресторанта? 

Цецо: Не, но просто чуваха за нас и се говореше за нас. Може за кратко, но пак беше успех. Това ми беше първият допир до дигиталния маркетинг. Дори все още не знаех, че е дигитален маркетинг.
После реших да се преквалифицирам. Исках да сменя с нещо ново, нещо по-модерно. И така се озовах в дигиталния маркетинг. Отново на шега. Просто кандидатствах в някакво място. Обадиха ми се за стаж. И четири години по-късно съм тук като PPC експерт.

Стефка: Колко бързо лети времето между другото. Четири години не е никак малко време. Имаш ли си най-любима, забавна история на работа?

Цецо: То не е точно история от работа, но пак е свързано с нея. В ресторанта работех с един мой много добър приятел. Липсваше ми тази атмосфера на работа, където буквално се стиковаш с някого и шегите ви се допълват. И той ми сподели преди една година, че също иска да се преквалифицира. Предложих му дигиталния маркетинг и една година по-късно вече отново работим заедно, само че не в кухня, а в дигитална агенция.

Стефка: Марто?

Цецо: Да, точно.

Стефка: За който ще гледа видеото да знае, че и Марто ще седне на стола, демек вкъщи ще си седне просто и ще пием по едно кафенце. Добре, като цяло дигиталният маркетинг е супер комплексен. Имаш реклами, имаш постове, имаш SEO-та, имаш уебсайтове, имаш супер много неща. На теб силата ти е в рекламите. Няма такъв господ на оптимизацията. Според теб какво е важно да има един човек, за да може да бъде PPC експерт? Обучавал си много хора, насочвал си, бил си ментор и все още си. Какви качества забелязваш в хората, които обучаваш, които се справят наистина добре след това?

Цецо: Най-важната е адаптация. Това да можеш да се адаптираш към всичко и да не се страхуваш да го изпробваш, да ти мине през ръцете, да го изтестваш, да сгрешиш 2, 3, 4, 5, 10 пъти и да се научиш как се прави. 

Но основата е адаптацията, защото постоянно изниква нещо ново по платформите, което буквално от Facebook или Google са го скрили някъде от теб и то започва да работи. Трябва да провериш и да видиш откъде са ти паднали резултатите или кой ти е прецакал настройката на кампанията. Като видиш, че изобщо никой не е влизал в рекламните акаунти, после върви обяснявай откъде идва разликата. Но да, трябва да се адаптираш към новости и да следиш кой какво ново е пуснал.

Стефка: Като каза ъпдейти, между другото, понеже аз пак имам вътрешна информация, естествено, все пак сме колеги, но знам, че понякога тези ъпдейти и промени ни вкарват всички в паника. Кои са, да речем, 2-3 последни най-големи ъпдейта, които ти направиха впечатление и за какво можеш да препоръчаш на хората към днешна дата да бъдат внимателни?

Цецо: Като цяло използването на функциите на AI, които го внедриха в почти всички платформи. Било то във Facebook рекламите, като се въведе генериране на бекграунд на изображенията, които са с бял фон. Било то някакъв цвят да генерира или разширяване на изображение на банер или продукт. Буквално изкарва нерелевантни неща, например може да се появи дете с три ръце, което бута количка, или нещо подобно. 

Затова все още не трябва да им се вярва напълно. Освен това, Google също въведоха подобни функции. То си е генератор на изображения, където си пишеш промпта и то ти го създава, но отново не е много приложимо. За Америка, мисля, че по-точно за английския тип реклами, беше въведено автоматично генериране на заглавия и описания на база сайта, който предложиш. Това е доста точно, ако ползваш реклами на английски език, но за български все още не е пуснато, така че чакаме и там да ни улеснят малко. Което ще е яко.

Стефка: Кирилицата е леко наказана. Аз тук връщам към един ъпдейт, който се случи миналата седмица, за който помня, че звънна по телефона с локациите в Google. Искаш ли да разкажеш всъщност какво направи Google с промените?

Цецо: Google беше пуснал малки промени по Performance Max, плюс явно някакви оптимизации. Не разбрах напълно откъде стана този казус, но хванахме, че реши да пусне кампании, които са с локация България, но вместо да ги показва на хора, които са в тези локации, ги показваше на хора, които имат интерес към локациите. Така че можеше да влиза трафик от Сирия, ако някой има интерес към България. 

Плюс това, Performance Max в момента, ако се опиташ да му зададеш локация, където имаш физически магазин, и да вземе локацията на физическия магазин, той няма опцията да зададеш държава и се води само по тази локация. И пак по същия начин може да ти прави нерелевантен трафик. След като качиш рекламата, трябва да се върнеш към нея и да добавиш локация в България, защото иначе ще имаш много ненужен трафик от трети страни.

Стефка: Ако чичо Гюнтер от Германия планира да изкара лятната си почивка с жена си на Слънчака и търси екскурзия до България, ще му покаже нашата реклама на чиста кирилица и няма да е релевантно. 

Добре, какво очакваш да стане през тази година, между другото? Защото стана много актуален този AI, всички започнаха да говорят, че AI ще ни вземе работата, а ние все още имаме работа и не можем да се отървем от нея. Първо, ползваш ли AI ти по време на работа? Помага ли ти с нещо?

Цецо: За навлизането на AI – да, ползвам го като цяло повече за генериране на някакви идеи или да ми помогне с текстове, заглавия или описания, които да са съобразени с бранда и с продуктите или услугите, които се предлагат. 

Да, ползвам го за подобни неща и мисля, че той ще продължи да навлиза. Сега тепърва навлиза леко, но в бъдеще ще бъде все по-интегриран в ежедневието ни и в работата ни. Вместо да ни вземе работата, според мен ще ни създава още повече работа.

Стефка: Точно това ми беше следващият въпрос, понеже има твърдения, че AI се въвежда във Facebook, пуснаха се Advantage+ кампании, вече на Facebook само ще му даваш пари и ще си харчи, и така ще валят магически поръчки и запитвания. Ти какво мислиш по този въпрос?

Цецо: Най-вероятно ще излязат нови типове реклами, които ще са съобразени с алгоритъма на AI. Паралелно с това ще има и такива, които са изцяло ръчно настроени. Просто ще има една съпоставка между двата типа кампании. Според мен ще има много визуално представяне на самите реклами, например както в Google ще започнат да се показват AI-генерирани отговори на това, което търсиш, преди органичните постове и представянето на сайтовете. И пак ще има доста неща, на които трябва да се обръща внимание.

Стефка: Ще се очертава пак да е динамична година. Тук имам един страничен въпрос, защото знам, че ти си много технически човек и обичаш да проучваш нови инструменти. Предполагам, че си чул за китайското ChatGPT.

Цецо: Да, още като чух, опитах да го съпоставя с ChatGPT. Дава доста по-хубави отговори, структурирани доста по-добре, отговаря бързо, но в момента имат голямо натоварване и не могат да обработят всички заявки. Доста често забива или ти дава два отговора и казва, че съм в изчакване.

Стефка: Да видим тогава как ще сработи. Между другото, чувам добри отзиви, още не съм успяла да го пробвам, но сега правя малка крачка назад от детайлите на работата. 

Дигиталният маркетинг е много обширна сфера. Като дейност е доста динамична и разнообразна, но какво ти харесва най-много в тази работа и кое е нещото, което би искал да промениш?

Цецо: Какво ми харесва? Харесва ми динамиката. Аз обичам да работя в динамична среда, а не да заспивам на работното си място. Обичам да има все нещо ново, което трябва да се проучи, да се изучи и след това да се приложи. И това, че постоянно се стремим да постигаме максимални резултати за клиентите. Нещо, което ми липсва и което тази работа ми е отнела, е живият контакт с колегите. По-хубаво е да можеш да работиш с колегите си бюро до бюро или офис до офис, вместо да се виждате само на камера два пъти в годината.

Стефка: Да, да. Ще се постараем да го оправим. Или поне да го правим по-често. Добре, какво би препоръчал на един млад човек, който прави първите си крачки в дигиталния маркетинг? Иска да навлезе, но не знае откъде да започне. 

Масово хората казват: "Чувал съм за дигиталния маркетинг, искам да се занимавам с него, но какво е това всъщност? Какво ще правя? Откъде да започна?" Ти какво би препоръчал?

Цецо: Най-просто – YouTube е пълен с клипове, от които всеки може да научи по нещо. Просто трябва да се намери някой ментор, да се изгледат видеа, да се направи тестов акаунт, да се създаде тестова кампания, дори да не се публикува, просто за да се усети платформата. И да се намери стаж. Няколко години по-късно може да е на моето място.

Стефка: Добре, а какво би пожелал на колегите?

Цецо: Да продължават да се учат и да не зациклят в рутината. Това мисля, че е най-важното.

Стефка: Ти си много темпераментен човек в работата си. Не ти ли липсва понякога зоната на комфорт? Да си кажеш: "Най-накрая няма нищо ново, най-накрая няма промяна, всичко върви спокойно."

Цецо: В месеца има по две седмици такова спокойствие, така че почивам си тогава. 

Стефка: Две седмици в месеца стигат. Ох, ами... Добре, Цецо, благодаря ти много. Получи се чудесен разговор. И последно – кой ще избереш да бъде следващият колега на твоето място? Ти си го избери.

Цецо: Ели.

Стефка: Ели? Добре. Ами в такъв случай, да се готви Ели за следващата среща.