За мнозина Facebook е като онлайн оазис, богат на информация, забавления и снимки на котки. За други е чиста загуба на време, а за трети е (без)ценен маркетингов канал, в който лесно могат да “настъпят потребителя по мазола” и да му предложат точното лекарство. При това на ниска цена и със степен на индивидуализирано таргетиране, невъзможна за постигане при традиционната реклама.
Facebook е най-използваната социална мрежа, както в България, така и в световен мащаб. Нейните почти 3 милиарда потребители прекарват на ден средно около 60 минути скролвайки, лайквайки, чатейки, споделяйки, коментирайки и консумирайки текстово, видео и фото съдържание.
А вие и бизнесът ви там ли сте? В нашето ръководство ще ви разкажем как да създадете печеливша Facebook маркетингова стратегия в осем стъпки.
Кои са конкурентите ви, какво предлагат и с какво се различавате вие? Дефинирайте своите уникални предимства - това, с което изпъквате и което ще накара потенциалните ви клиенти да ви изберат пред останалите бизнеси в същата продуктова ниша.
Уникалните ви предимства трябва да присъстват навсякъде в комуникационната ви стратегия. Съдържанието, което публикувате във Facebook, e важен елемент от нея и често е значим източник на нови потребители. Представете се пред тях по начин, който ви диференцира от конкуренцията.
Препоръка от екипа на ADvantage:
Направете списък с вашите силни и слаби страби. Опишете и възможностите за развитие в сферата, която оперирате.
След това опишете силните и слабите страни на вашите конкуренти. Предимствата, които вие имате, но вашите конкуренти не, са уникалните предмиства на вашия бранд. Акцентирайте силно на тях.
Тук и сега е моментът да създадете профил на купувача, познат още като buyer persona, ако все още нямате такъв. Това е въобръжаем образ на перфектния ви клиент, който ще ви помогне да разберете нуждите и желанията на аудиторията ви.
Това ви позволява да пригодите посланията си към потенциалните си клиенти. Кажете им това, което искат да чуят.
Полезен инструмент в изграждането на профил на купувача е Audience Insights. Ще го намерите в Ads Manager-a в Meta Business Suite (All tools -> Analyse and report). Това е мястото, на което има изобилие от демографски и поведенчески данни за вашата аудитория и тази на конурентните ви.
В Audience Insights можете, например, да филтрирате групата, от която се интересувате по държава, възраст, интереси. Това ви позволява да разберете какъв процент от тях живее в определени градове и какви страници следват. Тази ценна информация ви казва много за начина им на живот.
Друг полезен метод за събиране на данни за потенциалните ви клиенти е чрез въпросник, след попълването на който потребителят да получава някаква награда (например промокод).
Задайте си въпроса “Какво искам да постигна?” и планирайте фейсбук рекламата и дейностите си си според отговора.
Важно е да знаете какви са целите ви и да създадете съдържание, което отговаря на тях. Brand awareness, lead generation и реализирани продажби са сред стъпките в маркетинг фунията, които лесно могат да се изпълнят във Facebook чрез различни платени или “органични” кампании.
Бъдете търпеливи, изобретателни и оригинални. Ако съдържанието, което публикувате и продуктите, които предлагате са стойностни, резултатите няма да закъснеят.
Сигурно сте чували мантрата в дигиталния маркетинг “Content is king”. Интернет пейзажът се е изменил до неузнаваемост от далечната 1996 година, когато Бил Гейтс като истински визионер я публикува в свое есе в уебсайта на Майкрософт. И въпреки това съдържанието продължава да диктува правилата и да заема челната позиция във всяка дигитална стратегия.
В свят, в който всеки може да публикува всичко напълно безплатно, става все по-важно да бъдеш релевантен, иновативен и надежден източник на информация. Съдържанието, което създавате, трябва да отговаря на нуждите и интересите на перфектния ви купувач, който сте изградили в една от предишните стъпки.
Когато планирате какво да публикувате на Facebook страницата си и кога, е добре да следвате правилото “80/20”. С други думи - 80% от публикациите да са информативни, полезни и образователни, а 20% да са рекламни. Това е устойчива стратегия, която ви позволява да изградите аудитория от хора с интереси, релевантни на продуктите ви. В дългосрочен план ще ви бъде много по-лесно да задържите вниманието им върху публикациите си, ако знаят, че могат да очакват от вас ценни и интересни знания.
Колкото по-истински и естествени сте в съдържанието, което публикувате, по-добре. Някои от видовете публикации, които си заслужава да изпробвате, са:
В него опишете цялото съдържание, което планирате да публикувате, както и периода, в който то да бъде лайв. Планът ви за действие трябва да съдържа елементи като:
Препоръка от нас:
Публикувайте поне по 2 или 3 сторита на ден. Да, времеемко е, но органично достигате до много по-голяма аудитория, отколкото ако публикувате само публикации в страницата си.
След като набележите съдържанието, е време да решите кое кога да публикувате. Тук на помощ идва календарът. В него можете да опишете месец по месец, ден по ден и час по час отделните публикации, както и да отбелязвате тези от една и съща кампания с определен цвят.
Ако сте амбициозни, можете да добавите колони, в които да въвеждате данни за представянето на всяка публикация като рийч, брой реакции, конверсии и други. Опишете също разходите и възвръщаемостта, която имате за всяка кампания, за да можете лесно да видите къде трябва да оптимизирате харченето.
С времето страницата ви ще натрупа информация за поведението на аудиторията ви, чрез която можете да видите кога потребителите са най-активни и кога е най-доброто време да публикувате. Това е лесно достъпно, когато създавате публикация в Meta Creator Studio от бутона Active times.
Добра практика е да настройвате публикациите си напред във времето. Така можете да бъдете сигурни, че няма да пропуснете някой важен момент, в който потребителите ви са активни, докато сте на почивка, например. Разбира се, спонтанните публикации, свързани със скорошни събития също са важни.
Facebook предлага множество допълнителни функции за бизнесите, които искат да предоставят на потребителите едно комплексно преживяване.
Групите във Facebook са страхотен начин за увеличаване на ангажираността на аудиторията по “органичен” (неплатен) начин. Чрез тях се създава общност от отдадени (потенциални) клиенти в социалната мрежа, които с правилното инсентивизиране могат да се превърнат в страстни последователи, рекламиращи от уста на уста продуктите ви.
Чатботовете са прекрасен начин да включите Facebook в клиентското си обслужване чрез автоматизирани отговори на често срещани въпроси. Те са добър вариант за лесно и бързо предоставяне на важна информация, от която потребителите се нуждаят, без да ги карате да чакат.
Събитията са интересен и ангажиращ начин да спечелите потребители, като им предоставите преживявания, отговарящи на интересите им.
Рекламната стратегия на един бизнес е съвкупност от всички планирани активности и каналите, в които се извършват те.
В зависимост от таргет пазара ви и специфичността на предлаганите от вас продукти, опциите за промоционални активности в дигиталното пространство и местата, на които да рекламирате, са много. Сряд тях са:
Facebook маркетинговата стратегия е в пъти по-успешна, когато е част от общата комуникационна картина, в която са включени останалите канали. Те не са изолирани, а напротив - много е вероятно в потребителския си път даден индивид да види ваша реклама след търсене в Google, после да попадне на друга във Facebook, а накрая да направи поръчка, след като е получил имейл от вас. Затова е важно рекламните канали и послания да работят в симбиоза.
Чрез фейсбук рекламата можете да увеличите аудиторията си с целенасочено таргетирани реклами, както и да приближите вече съществуващата аудитория до крайните стъпки в маркетинг фунията.
Според целите си можете да избирате различни по вид кампании, които да създават повече ангажираност у аудиторията ви, да популяризират определени публикации, да рекламират конкретни продукти или събития. Сред по-вълнуващите за маркетинг специалистите опции са кампаниите за lead generation, както и ретаргетинг кампаниите, които се показват на потребители, вече посетили уебсайта ви.
Възможностите са неограничени, особено ако разполагате с голям бюджет, но дори това да не е вярно, при добро планиране и умно таргетиране можете да видите резултати и с малки суми.
Тествайте различни послания, визуални елементи, кампании, рекламни похвати, след което винаги анализирайте данните, за да видите кое работи и кое не. Това е една от най-важните и приоритетните стъпки. Правилният анализ ще ви даде информация какво работи (за да продължите да го правите) и какво не, и е необхоидмо да бъде спряно или заменено.
В зависимост от конкретните цели ще ви бъде от полза да следите метрики като CTR (click-through rate), conversion rate, ROI (return on investment), ROAS (return of ad spend) engagement rate и други.
След като сте направили анализ на метриките и резултатите, разбрали сте кое работи добре и от кое има още какво да се желае, върнете се назад към плана си за действие. Променете нещо - пуснете нова кампания, увеличете бюджета, сменете таргетирането или криейтива на рекламната си кампания.
Понякога трябва да се пипне нещо съвсем дребно, за да тръгне кампанията в правилната посока. Друг път може да се наложи по-сериозно преосмисляне на целите, посланията и дизайна на дадена кампания.
След известно време пак направете анализ и вижте кое работи по-добре. С времето ще напипате точната формула, по която да създавате и публикувате успешно представящо се съдържание във Facebook, което привлича нови потребители и продава.
Както виждате, печелившата Facebook стратегия изисква много планиране, креативност и анализ. Когато влагате страст в нея, можете да очаквате резултати. А ако се нуждаете от помощ за вашия Facebook маркетинг, ние от дигитална агенция ADvantage винаги сме насреща.