Kое е важно + примери

Средства за комуникация, развлечение и търсене на информация – социалните мрежи са всичко това и много повече. В последното десетилетие бетонираха позицията си като платформи за увеличаване на продажбите с близо 207 милиарда долара изразходван рекламен бюджет за 2023-та. Прогнозите са тези цифри да вървят само нагоре и в това няма нищо чудно. Social media рекламата предлага ненадминати възможности за детайлно таргетиране срещу малък разход в сравнение с други по-традиционни рекламни канали. 

Това прави рекламата в социалните мрежи изключително привлекателна за бизнеси от всякакъв размер и естество. Но най-много ползи носи за собствениците на малки до средни компании, които се занимават с онлайн търговия. 

Без значение дали бизнесът ви е електронен магазин или имате друг предмет на дейност, голяма част от потребителите ви са в социалните мрежи. Затова е добре вие също да бъдете там. 

Има два пътя, по които можете да тръгнете в своята стратегия за social media реклама и нашият съвет е да включите и двата в маркетинг пътешествието си. 

Единият път е създаването и поддържането на профили с публикации в социалните мрежи. Другият е стартирането и менажирането на платени реклами в същите платформи. Те не са взаимноизключващи се, а напротив. Могат и в повечето случаи работят заедно като добре смазана машина, която ясно очертава пътя на бизнеса ви към завършените продажби.

публикация

Публикации в социалните мрежи

Всичко започва със създаването на профил в социалните мрежи, които сте избрали. Ако бизнесът ви работи в България, ще е полезно да знаете, че най-популярната социална мрежа в страната е Facebook. 

За да вдъхнете живот на профила си, трябва да привлечете аудитория и да планирате какво съдържание ще публикувате. 

Този вид активности на маркетинг език често се наричат “органични”, в смисъл неплатени. Това е и големият плюс на социални мрежи като Facebook и Instagram. Там потенциално всеки администратор на страница може да комуникира с аудиторията си, без да похарчи и лев. Само че има уловка, разбира се, и тя е думата “всеки”.

Тъй като в момента има близо 60 милиона бизнес страници във Facebook, алгоритъмът на Meta постоянно си изработва нови и нови тактики и методи. Според тях, алгоритъмът да избира какво да вижда даден потребител в нюзфийда си. От някоко години администраторите на бизнес страници периодично проплакват, че органичният рийч на постовете им спада. А и съответно и трафикът към сайтовете им от този канал. 

Причините за това са много прости. Конкуренцията за място в нюзфийда е голяма, а платените реклами са златната мина на Зукърбърг, от която компанията му е спечелила около 113 милиона долара за 2022 година. Не е зле, а?

В наши дни можем да кажем, че всеки бизнес има потенциала да достигне до аудиторията си чрез органично, неплатено съдържание, но в действителност не всеки успява. 

За да успеете, трябва да вдишате и издишате дълбоко и да вложите цялата си креативност и остроумност в най-интересния, красив, забавен и релевантен пост на всички времена. И дори тогава никой не ви дава гаранции. Затова много бизнеси отварят портфейлите за…

платена реклама в социалните мрежи

Платена реклама в социалните мрежи

Платената Facebook реклама или в друга платформа изисква малко повече експертни знания. При нея освен креативност за самото съдържание ще ви е нужно да научите особеностите на рекламните кампании в избраната социална мрежа. 

Най-общо казано, платените реклами са публикации под формата на текст, снимка, видео, карусел, линк или друго. Те са подсилени с бюджет и заради това разпространението във фийда им не се подчинява на същите правила като при органичните публикации.

Да вземем за пример Facebook и Instagram като най-често използвани по нашите ширини (и не само). В Meta Ads Manager, откъдето се създават, нагласят и мониторират рекламите има различни опции. С тях можете да настроите кампанията според своите нужди. 

Ето няколко основни стъпки, които не трябва да пропускате:

  • Изберете рекламна цел – искате да увеличите трафика към сайта си, да събирате имейл адреси или да увеличите ангажираността на определена публикация? С избирането на цел започва създаването на всяка кампания. 
  • Изберете продължителност на кампанията.
  • Изберете как да се изразходва бюджета ви – определена сума на ден или директно да я зададете за целия период? Колко сте склонни да платите за всеки резултат, който ще получите?
  • Изберете опция за таргетиране по демографски данни и интереси или създайте custom аудитория от последователите на страницата ви, от списък с имейл адреси или от посетителите на уебсайта ви. От custom аудиториите могат да се създават групи с “подобни” потребители – lookalike audiences, което е добър начин да се разшири обхвата на кампанията ви.  
  • Поработете върху криейтив частта – визуалните и текстовите елементи също са важни. 
прилики и разлики

Прилики и разлики между менажирането на профили и платената social media реклама

На пръв поглед публикуването на органично съдържание и платената social media реклама са съвсем различни, но истината е, че имат и много общо. 

И в двата случая трябва да проявите голяма доза креативност, за да изпъкнете в дигиталното море от публикации. Важно е също да познавате добре аудиторията си, за да знаете какво иска тя да чуе и в кой момент. 

Различното е, че при платената реклама няма да се налага да стискате палците на краката си, за да постигнете резултати, както при органичните публикации. Когато има рекламен бюджет, е по-лесно да се покажете пред очите на аудиторията, която би се интересувала от вашия бизнес. За това се грижи мистър Алгоритъм, но всъщност може и да е мисис, защото се случва да не е в настроение и нещата да не се получат. 

Това че плащате за реклама не ви гарантира добри резултати. Но доброто познаване на платформите и техните особености е важна стъпка в тази посока. За помощ можете да се обърнете към дигитална агенция като АDvantage. 

успешна реклама

Съвети за успешна реклама в социалните мрежи

Има някои универсални съвети, които е добре да следвате, за да постигнете успех. Без значение дали искате да пробвате само с качествено съдържание или сте решени да отворите портфейла…

Изберете правилно социалните мрежи, в които ще рекламирате

Изборът ви зависи от демографията на клиентите ви (за целта ще ви бъде полезно да създадете buyer persona), както и от спецификата на бизнеса ви и от това какви продукти/услуги предлагате. Не на последно място е важно да планирате какво съдържание ще публикувате. 

Най-общо казано Facebook се смята за по-”зрялата” социална мрежа, докато аудиторията в Instagram e по-млада. Как да изберете между двете, ако изобщо ще избирате, сме обяснили по-детайлно в тази статия, където ви разказваме за пет признака, по които двете платформи се различават

В Instagram визуалното съдържание е на почит, както и в други социалните мрежи като Tik-tok и Youtube. 

Ако публикувате съдържание, ориентирано към други бизнеси – Linkedin или Facebook са вашите места. 

Разбира се, нищо не пречи и даже ще е супер, ако имате присъствие навсякъде. Но не забравяйте да съобразите съдържанието, което публикувате със спецификите на съответната социална мрежа.

цел

Помислете за целите си

Да, преди да започнете да действате, трябва хубаво да помислите. Да брейнстормнете с екипа си и да решите какво искате да постигнете. Дали искате да увеличите продажбите си? Ясно е, че искате, но може би искате първо да разширите базата си от имейл абонати (Lead Generation), да увеличите трафика към сайта си (Traffic Objective). Да раздухате новината, че съществувате изобщо (Brand Awareness/Reach).

Всичко това са измерими цели, които могат да бъдат отделни стъпки в маркетинг фунията ви, която да води потребителите към завършване на поръчка. В скобите в горния параграф виждате как се превеждат тези цели на езика на Meta Ads Manager, платформата за създаване и менажиране на реклами във Facebook и Instagram. 

Ето и един пример. Ако искате да обедините платената с неплатената страна на social media рекламата в една маркетинг фуния, можете да пробвате следните стъпки като примерен план:

  • Да използвате публикации на страницата си, за да вкарвате трафик към сайта си. Това може да стане чрез полезно и интересно съдържание под формата на блог постове, статии или безплатни електронни книги, които се свалят срещу имейл. За по-бързи и големи по обем резултати препоръчваме избрани публикации да се подсилят с някой лев. Или пък да си създадете отделна платена рекламна кампания с цел увеличаване на трафика. 
  • След това можете да таргетирате този трафик или, казано на човешки език, да създадете аудитория (custom audience), в която да влизат потребителите, посетили сайта ви за определен период от време. Личните им данни са защитени, така че вие няма да знаете кои точно са те и къде се намират. Само батко ви Meta алгоритъмът и Дядо Коледа знаят тези неща. 
  • Погрижете се потребителите да опознаят бизнеса ви, за да могат да ви се доверят или просто им направете предложение, на което не могат да устоят. Няма нужда да падате на колене. Един промокод за отстъпка от първа поръчка ще свърши работа, както и кампания с избрана цел Conversions 🙂
  • Горният пример е опростен вариант, с който да използвате маркетинг фунията в social media рекламата си. Можете да надграждате с още стъпки, съдържание и рекламни цели. 
съдържание

Погрижете се за съдържанието

Истината е, че ако искате да продавате, трябва да имате ангажирана аудитория, а, за да я имате, трябва съдържанието, което й предлагате да бъде:

  • полезно;
  • интересно;
  • оригинално;
  • забавно;
  • релевантно.

Някои примери са:

  • блог постове;
  • полезни статии от други източници;
  • видеоклипове;
  • мемета;
  • вдъхновяващи цитати и снимки;
  • съвместно съдържание с инфлуенсъри;
  • новини за продукти и промоции (но не прекалявайте с тях).

Почти всички от тези форми на онлайн съдържание могат да се използват, както за платена, така и за безплатния вариант на social media реклама. Само гледайте да не използвате снимки, за които нямате нужните права. И когато избирате текста и визията, не забравяйте, че емоциите продават добре. 

анализ

Анализирайте резултатите от кампаниите си

След като в предишните стъпки си поставихте цели, сега е време да видите дали сте ги изпълнили. Анализирайте резултатите, за да видите коя стратегия работи и коя не. 

Може би някои аудитория не е харесала криейтива на конкретна реклама и в резултат продажбите са малко. Или пък последователите на страницата ви не са достатъчно ангажирани със съдържанието, което публикувате. Всичко това е поправимо. Тествайте различни стратегии (в Meta Ads Manager има опция за А/Б тестване) и ще откриете какво работи за вашия бизнес. 

Ако ви е трудно да планирате рекламната си стратегия… Има едни хора, които работят в дигитални агенции и въпреки че всички си мислят, че “по цял ден си цъкат във фейсбука”, всъщност могат много да ви помогнат. Те ще изстрелят бизнеса ви на челните позиции с креативността и познанията си. Свържете се с дигитална агенция ADvantage, ако имате нужда от помощ със social media рекламата на бизнеса си.