В дигиталния маркетинг възвръщаемостта на инвестициите (ROI) и тази от рекламните кампании (ROAS) са от съществено значение за всеки, който иска да постигне по-добра цена за реклама в Гугъл или друга платформа. Правилното оптимизиране на кампаниите и управление на рекламния бюджет на база тези две метрики може да доведе до значителен растеж за малки и големи бизнеси.
Google Ads е един от най-разпространените и използвани начини за достигане до потенциални клиенти. Дали този канал за реклама може да ни донесе желаните резултати зависи от различни фактори. Разбирането и правилното използване на показателите – ROI (възвръщаемост на инвестициите) и ROAS (възвръщаемост на разходите за реклама) е ключово за провеждането на успешна маркетинг кампания.
В тази статия ще разгледаме разликата между тях и ще разберем защо правилното таргетиране и оптимизация са важни за нашите кампании. Прилагането на добри практики, с които да извлечем максимума от Google Ads е сигурен начин да постигнем нашите маркетинг цели. Научете кои са те.
ROI (Return On Investment) на български означава възвръщаемост на инвестициите. С помощта на ROI можем лесно да изчислим процента на нашата печалба спрямо маркетинговите разходи, които една реклама генерира.
🔸 Формула за изчисляване:
ROI = (Приходи от рекламата - Разходи за реклама) / Разходи за реклама x 100%
🔸 Пример:
Инвестиция (разход) - 100 лв.
Приход - 300 лв.
(300 - 100) / 100 х 100% = 200%
Получената възвръщаемост на инвестициите е 200%. Tази формула е важна за оптималното използване на маркетинговия бюджет, доброто представяне и разумната цена за реклама в Гугъл.
ROAS (Return On Ads Spend) означава възвръщаемост на разходите за реклама или по-просто казано сумата, която сме спечелили спрямо изхарчения рекламен бюджет.
🔸 Формула за изчисляване:
ROAS = приход / разход
🔸 Пример:
Разход за реклама: 100 лв.
Приход: 1000 лв.
1000 / 100 = 10
Полученият ROAS е 10, което ни дава отправна точка как се представят нашите кампании. На база на ROAS можем да преценим накъде да насочим вниманието си спрямо оптимизациите и по този начин да подобрим крайната цена за реклама в Гугъл, която плащаме.
С помощта на ROAS измерваме възвръщаемостта на всяка PPC реклама или по-просто казано колко пари печелим директно от конкретната реклама спрямо парите, които сме инвестирали в нея - крайната цена за реклама в Гугъл, която сме платили.
В същото време ROI показва общата възвръщаемост, която включва всички разходи около продукта.
Важно е да следим и двете метрики, за да знаем къде се намираме спрямо поставените ни цели.
За да са успешни нашите Гугъл реклами е хубаво да вземем предвид осъзнатото намерение на потребителите. Хората, които използват търсачката обикновено имат конкретна причина за своето търсене. Често не е необходимо първоначално запознаване с продукта, защото потребители вече се интересуват от него.
От друга страна, при спонтанната поръчка липсва предварително проучване и намерение за покупка. Често това се случва при продукти с по-достъпна цена и чиято употреба е по-широко разпространена.
Разбира се, предлаганите продукти или услуги са от съществено значение за крайната цена за реклама в Гугъл, която ще платим. В някои индустрии цената за клик може да бъде доста висока, а в други - по-ниска. Разгледайте тук средните цени на онлайн рекламата за миналата година.
Успехът на нашия бизнес зависи от продукта, който предлагаме, но също така ключова роля играе неговото позициониране на пазара. Някои от по-значимите аспекти, които трябва да вземем под внимание са:
⭐ Каква е конкуренцията, която имаме в конкретната пазарна ниша?
⭐ Проучването на ключови думи на база потребителско търсене.
⭐ Анализиране на средната цена за клик на избраните ключови думи.
Нашата PPC реклама има по-високи шансове за успех, ако вземем под внимание тези фактори.
Не е невъзможно да проведете успешна маркетинг кампания дори с малък бюджет. За да постигнете това е необходимо да си поставите ясно изразени и постижими цели, които да са съобразени със спецификите на вашата аудитория.
Ако бюджетът ви е малък, от съществено значение е да оптимизирате кампаниите си умно, за да постигнете по-ниска цена за реклама в Гугъл и по-добра възвръщаемост на инвестициите. Това става като планирате предварително и взимате информирани решения на база анализ на предходни кампании.
Независимо дали позиционираме нашите реклами в Гугъл или друга платформа за онлайн реклама е добре да се съобразим с особеностите на нашия бизнес и продуктовата ниша, която заема той. Акцентирането върху нашите предимства и силните страни на бизнеса ще донесе допълнителни плюсове за представянето на нашата Google реклама.
Ако вземем под внимание средната стойност на потребителската количка ще е много по-лесно да съставим план, с който да определим дали да предприемем стъпки за нейното увеличаване. Това е необходимо ако искаме да повлияем на нашия оборот, който е пряко свързан с възвръщаемостта на инвестициите (ROI), а тя с крайната цена за реклама в Гугъл, която плащаме.
За всеки, който използва Google Ads е важно средната цена за продажба да е ниска, защото печалбата се увеличава, когато разходите за реклама са по-ниски. Разумното използване на маркетинг бюджета е в основата на добрата възвръщаемост на инвестициите.
Има множество различни канали, по които можем да реализираме нашата реклама. Някои от най-често използваните са Google, Facebook, Instagram и Youtube. Всеки канал се отличава със специфичен трафик на потребители. За да бъде нашата кампания успешна трябва да се съобразим с това къде ще открием своята таргет аудитория.
Няма еднозначен отговор за това какви са показателите на перфектния ROAS, но най-общо погледнато може да се каже, че всичко над 4 (400%) се счита за добър показател.
Разбира се, трябва да се вземе предвид и особеностите на индустрията, в която се развиваме, защото някои специфични ниши могат да имат предпоставки за различен праг на оптималния ROAS.
Ако имаме случай, в който нашия ROAS е под желания минимум е добре да се преразгледат стратегиите за оптимизация.
За да имаме успешна маркетинг кампания е желателно да се съобразим с естеството на бизнеса ни.
Ако нашите клиенти извършват по-скоро целенасочени поръчки е желателно да се съсредоточим в кампаниите в търсене (search campaign).
Докато ако продуктът ни е за по-широка аудитория или целим брандово позициониране, дисплейните кампании и Youtube реклами са по-правилният избор за нас.
Google Analytics е един от най-добрите помощници на маркетолозите. Чрез него лесно можем да анализираме потребителското поведение и с получените данни да оптимизираме представянето на кампаниите. Това е най-прекият път към постигането на по-добра цена за реклама в Гугъл и по-висока възвръщаемост.
Инструментът предоставя информация за интересите и потребностите на аудиторията ни и пътя, по който осъществяват своята покупка.
Но как можем да го използваме, за да намалим цената и увеличим възвръщаемостта от Google рекламата ни?
Удобен начин за проследяване на ROI е създаването на целеви действия или т.нар конверсии в Google Analytics. Така разбираме кои канали и реклами осъществяват най-много конверсии и каква е сумата на тяхната възвръщаемост спрямо направените разходи.
Важен признак за успеха на нашата рекламна кампания е ангажираността на потребителите. Измерва се чрез различни метрики:
💥 Средното време, което потребителите прекарват в нашия сайт.
💥 Броят разглеждания на уеб страниците
💥 Степен на отпадане или това колко бързо потребителите напускат сайта ни.
Високата ангажираност на потребителите е предпоставка за по-високи конверсии.
✨ Коефициентът на ангажираност е показател за общия процент на взаимодействие, което нашите потребители имат с конкретната реклама. Изчислява се спрямо общия брой на показванията на нашата кампания.
✨ Коефициентът на кликване (CTR) е индикация за това какъв е процентът на потребителите, които кликат върху рекламата в сравнение с броя на показванията й.
✨ Коефициентът на конверсии показва какъв е процентът на потребителите, които извършват определено действие, след като са кликнали върху нашата реклама. Най-често това са извършването на покупка или регистрация.
Използването на тези показатели може да ни помогне да определим дали нашата реклама е била успешна. Това е така, когато има осъществена продажба. Също така можем да преценим далновидността на нашата инвестиция за реклама.
Определянето на това кои рекламни кампании имат най-добри резултати се случва, когато съпоставим коефициента на ангажираност, CTR и коефициента на конверсиите.
Ако искаме да изхарчим разумно нашия бюджет е добре да съсредоточим усилия върху рекламите, които имат висока възвръщаемост на инвестициите.
Атрибутивното моделиране е показател за това колко време след като е видяна една реклама потребителите осъществяват поръчка. Това позволява изследването на потребителските пътеки и оптимизирането на конверсиите в зависимост от различните точки на контакт.
Така бизнесите, които използват повече от един рекламен канал могат да добият по-ясна представа за реалния принос на Google Ads към конверсиите.
Същността на А/В тестването се изразява в прилагането на различни варианти на рекламни послания и визуални елементи. Това се прави с цел откриването на най-ефикасната комбинация, която би увеличила ROI и ROAS.
A/B тестването е най-добрият начин да оптимизирате кампаниите си на база реални данни. Като анализирате метриките и изпробвате нови аудитории и криейтиви, с времето ще напипате печелившата формула, чрез която да оптимизирате кампаниите си за по-добри резултати.
Високата възвръщаемост на инвестициите и постигането на целите, които сме поставили за нашия бизнес, са по-лесно осъществими ако използваме постоянна оптимизация на нашите кампании.
ROI и ROAS са главните индикации, които показват успеха на рекламните ни кампании в Google Ads и ни помагат да определим дали вложените средства за реклама се използват максимално ефективно и рационално.
Докато ROAS показва възвръщаемостта на разходите за конкретна реклама, ROI разкрива по-пълната картина на бизнеса и включва всички разходи, които са свързани с позиционирането на нашия продукт на пазара.
Ако редовно проследяваме и оптимизираме и двата показателя, управляването на нашия бюджет ще е по-лесно и ефективно, а крайната цена за реклама в Гугъл ще бъде по-ниска. Както във всеки аспект от дигиталния маркетинг, и тук разбирането на потребителското поведение е най-добрият начин за постигане на по-добри резултати.
В заключение, ако искаме да имаме успешни кампании в Google Ads, е необходимо не само да си поставим ясни цели, но и правилно да таргетираме нашите потенциални клиенти. Редовният анализ и оптимизиране на кампаниите е начинът да бъдем в крак с промените на пазара и различните нужди на аудиторията.