Говорили сме много как онлайн рекламата може да бъде полезна за бизнеса ви, но знаем, че това, което вълнува всеки собственик най-силно, е колко ще му струва. 

Когато изграждате своята маркетинг стратегия и планирате кампаниите си е важно да заложите цели и да знаете какъв рекламен бюджет сте склонни да отделите. Разбира се, разходите сами по себе си не създават пълна картинка – другата важна метрика е възвръщаемостта на инвестицията. 

Докато разходите и възвръщаемостта са уникални за всеки бизнес, ценообразуването при онлайн рекламите зависи от много фактори – някои универсални, други индивидуални. Ще се спрем по-конкретно на Google Ads и рекламите в мрежата на Meta (Facebook и Instagram) като най-използвани от родните маркетолози. 

Днес ще си поговорим за цените на онлайн рекламата – от какво зависят, как се определят, какви са били средните стойности за 2023-та година и как да изразходвате бюджета си разумно през 2024-та.

онлайн реклама

Цената на онлайн рекламата се повишава всяка година 

С изключение на годините по време на пандемията от Ковид-19, цените на рекламата се повишават стабилно всяка година. През последните години това увеличение не е голямо – цените на рекламите във Facebook и Instagram са се повишили с между 2% и 3% на година между 2021-ва и 2023-та. 

При рекламите в мрежата на Google увеличението е значително по-високо – между 20% и 30% за 2023 година. 

платформа за реклама

Цената зависи от платформата 

Изборът на платформа, в която да рекламирате зависи от много фактори като демографията на аудиторията ви, естеството на продуктите/услугите ви и маркетинговите ви цели. 

В мрежата на Google най-често плащаме на клик, затова тези реклами се наричат PPC (pay-per-click). Този вариант се използва най-често за рекламите в Search мрежата и при него измерваме CPC (cost per click). Други варианти са CPM (cost per mile) или цена на 1000 импресии, както и cost per view (CPV), които се използват при Display и видео форматите. 

Начинът на ценообразуване зависи от рекламната цел – дали искате повече кликове и увеличен трафик към сайта ви, който да конвертирате в клиенти или пък да популяризирате бранда си с имиджова кампания, където CPM или CPV вариантите биха били по-удачен избор. 

В рекламната платформа на Meta обикновено плащаме за постигнат резултат. Това могат да бъдат кликове, ако целта ни е да изпратим трафик към сайта си. Могат да бъдат харесвания и други реакции, ако целта ни е повишим ангажираността на дадена публикация. Могат да бъдат завършени покупки, ако целта ни е такава. 

Важно е да се отбележи, че и двете платформи могат да покажат разнообразни метрики за всяка платформа. Вие сами трябва да прецените кои от тях ви вършат работа за анализа на кампаниите ви. 

Други фактори, които влияят на цената на онлайн рекламата

какво влияе на онлайн рекламата
  • Индустрия. Зависи какво предлагате и на кого. В някои индустрии цените са по-високи, защото и цените на услугите са такива. Придобиването на нови клиенти може да струва много скъпо, но после възвръщаемостта също да е голяма.
  • Рекламни цели. Дали искате да постигнете повече brand awareness, да увеличите трафика към сайта си или да имате повече завършени продажби. 
  • Таргетиране на аудиторията. Платформите предлагат детайлни опции за таргетиране по демографски особености, потребителски път в сайта ви, интереси и други. Вашите хора са там, просто трябва да ги намерите.
  • Криейтив елементи. След като ги намерите, трябва да знаете как да се обърнете към тях. Разберете какви нужди и проблеми имат и когато рекламирате продуктите си, предложете решение. 
  • График на рекламите. Може да пуснете рекламите си да вървят в определени дни или дори часове от деня, когато смятате, че вашата аудитория е по-вероятно да бъде онлайн. Този вариант крие известни рискове, но изборът му зависи от особеностите на бизнеса ви. 
  • Сезонни различия. Около Черен петък и Коледа всички пазаруват. Съответно всички рекламират. Съответно позициите в Search резултатите на Google и нюзфийда на Facebook се изчерпват бързо – конкуренцията вдига цената.

Средни цени на онлайн рекламата за 2023-та

средна стойност

Да си дойдем на думата. Знаем, че искате да видите реални цифри, а не само увъртания от сорта на “зависи”. Затова да видим колко са стрували онлайн рекламите през 2023 година.

Според изключително подробния анализ на Gupta Media средната цена за 1000 импресии (CPM) за рекламите в мрежата на Meta (Facebook и Instagram) e $7.32.

За месец декември тази сума скача на $8.18 и нищо чудно – петте седмици с най-високи цени са през ноември и декември. Рекордът обаче е по време на кампаниите за Черен петък – тогава цените на рекламите скачат с около 66% в сравнение с предходни месеци и са стрували $8.80 за 1000 импресии. Петък е като цяло и денят с най-висок CPM – $7.20.

При Google Ads цените много зависят от нишата, в която работи бизнеса ви. Ако за по-скъпи услуги като адвокатските през 2023-та виждаме цена на клик около $9, а за зъболекарски около $7, то при недвижимите имоти, туроператорите, развлеченията и електронната търговия стойностите са съответно $1.55, $1.63, $1.55 и $1.16. 

Средната стойност на клик за всички ниши е $4.22. Данните са на Viden и Word Stream и са за реклами в Search мрежата.

харчете разумно

Как да изразходим бюджета си разумно

  • Старайте се да постигнете максимална релевантност между рекламите ви и лендинг страниците ви.
  • Отделяйте време да създадете въздействащи криейтив елементи – copy и дизайн. Те са лицето на рекламата ви и от тях зависи дали изобщо ще получите желания клик.
  • Таргетирайте умно своята аудитория. За целта първо трябва да я познавате добре, а след това използвайки разнобразието от възможности, които различните платформи предлагат, да достигнете до нея. 
  • Оптимизирайте лендинг страниците си. Ако там нещата куцат, след заветния клик, ще следва хикс и “чао”. 
  • Анализирайте предишните си кампании редовно, за да видите кое работи и кое не. Най-полезно е човек да се учи от грешките си, а в онлайн рекламата често се налага да напипаме работещата формула, защото тя не е универсална. Това става с проба/грешка и анализи. Ако даден подход ви струва много, а не ви носи приходи, зарежете го!

Най-добрият вариант, ако не сте сигурни коя стратегия работи и кой път в онлайн рекламата да хванете, е да се обърнете към дигитална агенция като ADvantage. Нашите специалисти ще се погрижат да получите най-добрите резултати на възможно най-ниската цена. Свържете се с нас за консултация!