11 яну 2024

Значението на потребителското изживяване (UX) в дигиталния маркетинг: Как да подобрите UX на вашия уебсайт, за да увеличите реализациите си

Бизнес

Започваме годината в блога на ADvantage с една интересна тема, която вероятно държи мнозина будни нощем - значението на потребителското преживяване в дигиталния маркетинг. 

Някои се кълнат в това колко е важно, за други UX е просто поредната неясна buzz дума в маркетинга. Какво изобщо означава този термин и защо трябва да ви е грижа какво преживява потребителят, все пак не сте му психолог, нали? 

За да бъде потребителското преживяване на уебсайта ви на ниво са нужни:

  • щипка интиуция;
  • доза познаване на човешката психология;
  • част креативност.

А накрая на тази формула стоят постигнатите резултати - повече прекарано време на уебсайта ви, повече реализации, по-голяма стойност на кошницата, повече връщащи се клиенти.

Ако сме събудили интереса ви, продължавайте да четете надолу, за да научите повече за значението на потребителското преживяване в дигиталния маркетинг и как то може да увеличи реализациите ви и да подсигури успеха на бизнеса ви,

Какво е потребителското преживяване (UX)?

На всеки се е случвало - попадате на уебсайт, който представлява интерес за вас. Започвате да разглеждате продуктите, да ги добавяте в количката, да търсите информация. И някъде там по пътя нещата се объркват. Нищо не е, където очаквате да бъде, не е лесно достъпно, процесите не са интуитивни. Ще се върнете ли отново на този сайт? Ако имате друг избор, вероятно не.

Добрият UX се прави с мисъл за потребителя - с идеята, че на него трябва да му е удобно и приятно да разглежда сайта ви и да пазарува в него. 

Потребителското преживяване обхваща множество аспекти от дизайна през функционалността на уебсайта до съдържанието (текстово и визуално). При създаването му потребителят има централна роля и се обръща внимание на неговите нужди и очаквания, за да може лесно и бързо той да намери решението на проблемите си. 

Всъщност обяснението за значението на потребителското преживяване е много просто: живеем в мега забързан свят, в който повечето хора нямат нито времето, нито умственият капацитет да се задълбочават в ежедневни дейности като това да си поръчат крем за лице или да си платят сметката за тока онлайн. Затова терминът “user-friendly” е важен - дръжте се приятелски към потребителите, улеснете ги и те ще се връщат отново и отново. 

Защо потребителското преживяване е от значение за дигиталния маркетинг?

Защото ако уебсайтът ви е зле, никой няма да си купи нищо от вас. Представете си онлайн магазина ви като физически такъв. Ако подът е мръсен, стоката е разхвърляна по рафтовете без никаква логична подредба, продавачът е в лошо настроение и без желание да ви консултира, какво ще направите? Ще си тръгнете и никога няма да се върнете повече. 

Същото важи за потребителското преживяване в интернет, където конкуренцията в някои индустрии е дори по-свирепа, отколкото при физическите магазини. В този случай UX служи за създаване на позитивно преживяване при срещата на потребителя с определен дигитален продукт. То е важно за последващата нагласа спрямо въпросния продукт и за времето прекарано, използвайки го. 

Потребителското прживяване в дигиталния маркетинг често се пренебрегва за сметка на по-ясно измерими и лесни за контролиране аспекти от маркетинговата стратегия като SEO, PPC реклама, имейл маркетинг, социални мрежи и други. Но истината е една и за някои може да боли - колкото и трафик да доведете през изброените канали, трудно ще го задържите с разхвърляния инвентар и нацупения продавач. 

Потребителското преживяване обхваща разнообразни елементи като:

  • дизайн;
  • функционалност;
  • съдържание;
  • използваемост.

Основни характеристики на добрия UX

Лесен за използване

Тук се ценят характеристики като интуитивност и опростеност. Логичната структура и навигация са важни, както и бързата скорост на зареждане и форматирането на съдържанието по начин, който да улеснява четенето. Големи бутони, подчертан текст и недразнещи очите цветове също са важни елементи на добрия UX. 

Достъпен за всички

Респонсив и адаптивен дизайн, който се приспособява към размерите на екрана, на който се гледа, е задължителен. Превод на информацията на други езици или възможност за автоматичен такъв също е приятно допълнение, както и достъпност за хора с увреждания като специални шрифтове, възможност за използване на гласови команди и други.

Полезен

Предложете решението, от което потребителите ви се нуждаят и се постарайте пътят им до него да е гладък. Това означава важната информация да е на видно място и процесът по завършване на поръчка да няма излишни стъпки, които да го усложняват. 

Привлекателен

Визията е важна. Открийте своята и я поддържайте консистентна. Това означава да създадете идентичност на бранда си и да не страните от нея, ако искате потребителите да ви разпознават и да ви се доверяват. Тук се включват всички визуални елементи от логото до цветовете през снимките и графиките, които ще използвате, за да създадете запомнящ се дизайн.

Надежден

Минимизирайте риска от грешки и неработещи страници на уебсайта ви. Уверете се, че текстовете ви са написани ясно и са въздействащи. Но може би най-важното е да нямат печатни и правописни грешки, които да се отразят на възприятието за достоверност на информацията. 

12 подобрения в UX-a, които ще увеличат реализациите ви

Прочетете нашите съвети за UX подобрения, на които да обърнете внимание. Те ще направят престоя на потребителите на уебсайта ви по-приятен и ползотворен. Резултатите несъмнено ще усетите в маркетинг метриките си като брой нови клиенти, брой реализации, средна стойност на поръчка и други. 

1. Лесна навигация

Организирайте уебсайта си с ангажиращи и интуитивни визуални йерархии. Drop-down менютата са чудесен начин да покажете всички страници и категории на потребителите си, до които те да могат да достигнат само с един клик. Постарайте се да скъсите пътя им до завършването на поръчката, ако искате да увеличите реализациите си. 

Използвайте Next Page Path репорта в Google Analytics 4, за да разберете кои страници потребителите ви посещават най-често след хоум пейджа. След това се уверете, че приоритетните за тях страници са на челните места в менютата ви. 

И един последен съвет - постарайте се текстовете в навигацията да са прости и ясни. Тук не е мястото да бъдете креативни, но по-надолу ще стигнем и до това. 

2. Бързо зареждане

Скоростта е от значение. Имате средно около 5 секунди, за да впечатлите потребителите си, затова се уверете, че в кода на уебсайта ви няма нещо, което да бави зареждането му. В противен случай има голяма вероятност да изпратите повечето си потребители при конкуренцията още преди да са успели да заредят сайта ви. 

3. Респонсив дизайн

Мобилният трафик нараства постоянно и в момента се оценява на около 60% от общия. Това означава, че ако сайтът ви не използва респонсив дизайн, който се адаптира към размерите на екрана, губите пари всяка минута. 

За мобилната версия на уебсайта си заложете на по-големи бутони, по-голям и четлив шрифт и забравете за Adobe Flash и pop-up прозорците. 

4. Ясни призиви за действие

Бутоните с призивите ви за действие (calls to action) заслужават специално отношение, защото са най-прекият път до завършването на поръчката и отмятането на успешната реализация. Обърнете внимание на позицията, размера, цвета и посланието им. 

5. Основната информация в горната част

Горната част на един уебсайт или т.нар "fold" е изключително важна и би могла да се определи като преломната точка, в която потребителят ще си зададе въпроса: “Да скролна или да не скролна?”

Там можете да сложите CTA бутон, въздействащо заглавие, клиентски тестимониъл и/или вдъхновяващ графичен елемент. Каквото и да изберете, имайте предвид, че това е първата стъпка по пътя към завършената поръчка, затова се постарайте да не спъвате клиентите си в самото начало.

6. Специални лендинг страници за рекламите

Всеки иска като кликне на реклама за определен продукт, да го види на страницата, която ще се зареди. Освен ако не правите brand awareness кампания, в повечето случаи не е добра идея рекламите ви да водят към хоумпейджа. Не губете времето на потребителите си, като ги карате да търсят това, което им рекламирате - напротив, постарайте се да им покажете най-прекия път.

7. A/B тест

Ако се колебаете за определен елемент от уебсайта си, A/B тестът е добър начин да вземете решение. При него дадена група хора ще види една версия на страницата ви, а друга група ще види втора версия. По този начин можете да разберете кой вариант води до увеличаване или намаляване на процента на реализициите. 

8. Сигнали за доверие

Това могат да бъдат:

  • Клиентски ревюта. Нищо не продава по-добре от социалното доказателство. Най-склонни сме да се доверим на други хора с подобни на нашите проблеми и нужди, затова съберете положителни клиентски мнения и им отредете централно място в уебсайта си.
  • Символи за сигурно плащане. Все още има хора, които се притесняват да пазаруват онлайн, защото някой може да открадне данните на картата им. Обозначете системите за сигурни плащания, които използвате, за да им осигурите спокойствие. 
  • Липса на проблеми, които намаляват достоверността на бизнеса ви като правописни грешки, неработещи линкове, бъгове и терминологични грешки. 

9. Въздействащ копирайтинг

Обърнете специално внимание на текстовете в уебсайта си. Да, те трябва да продават, очевидно. Но за да се случи това, трябва думите ви да съответстват на проблемите и нуждите на таргет аудиторията ви. 

Разберете къде ги боли и им предложете лекарството. Или пък създайте съдържание, в което показвате експертизата си в дадена област - така ще увеличите шансовете си да ви се доверят. 

Какъвто и текст да пишете - дали ще е блог пост, копи за лендинг страница или продукт, не забравяйте да го форматирате по начин, който позволява на потребителите да го прочетат бързо и лесно да разберат най-важното. 

Изброяването с тирета или булет точки е добър начин, както и разделянето на текста с подзаглавия, което е важно и от SEO гледна точка. 

10. Красиви визуални елементи

Заложете на висококачествени графични материали като снимки и графики. И не забравяйте - бялото поле не е скучно, напротив то позволява на останалите елементи в уебсайта ви да дишат. Така за потребителите ви ще бъде по-лесно да се фокусират върху целта - да добавят продукти в количката си и да ги платят. 

11. Клиентски път

С помощта на инструменти като Google Analytics 4 обрисувайте пътя, по който минават клиентите ви от входа до изхода. По този начин ще откриете дали някъде имате слабо място. Например ако забележите, че губите много трафик в някоя стъпка от чекаут процеса, вероятно там има някакъв проблем, който трябва да бъде разрешен, за да увеличите реализациите си. 

По този начин можете да откриете всичко, което спира клиентите ви по пътя към плащането - счупени линкове, незаредащи или бавно зареждащи се страници, объркващи текстове и други. 

12. Анализи, одити, обратна връзка и редовни промени

UX подобренията не са нещо, което се прави веднъж и после може да се забрави. Като повечето неща в дигиталния маркетинг и тук трябва постоянно мониториране и анализ. 

Одитите от UX професионалисти и събиране на обратна връзка от потребителите ви са също полезни стъпки, които ще ви помогнат да се уверите, че дизайнът и функционалността на уебсайта ви са винаги на ниво.

Потребителското преживяване (UX) е вълнуваща и необятна тема, която е от първостепенна важност за вашата маркетинг стратегия. Постарайте се да изградите уебсайта си с мисъл за потребителя и това ще си проличи в постигнатите резултати като броя реализации. 

За максимален ефект е важно да насочите таргетиран трафик към уебсайта си, което може да се случи през множество комуникацинни канали като имейл, социални мрежи или PPC реклама. Ако желаете да пробвате, свържете се с дигитална агенция ADvantage, за да създадем заедно успешни рекламни кампании, с които да постигнете мечтаните резултати.