В днешния дигитален свят, онлайн рекламата е от съществено значение за успеха на всеки бизнес.
Google рекламата е един от най-популярните канали, чрез които имате възможността да достигнете до милиони потенциални клиенти.
Но ефективността на кампаниите ви зависи от много фактори, един от които се нарича качествен рейтинг в Google Ads, Quality Score или оценка за качеството на рекламата.
В тази статия ще разгледаме подробно какво представлява тазиз метрика, как се формира, защо е важна и как да я подобрите.
⭐️ Оценката за качеството е метрика, която Google използва, за да оцени релевантността на вашите реклами, ключови думи и целеви страници за таргет аудиторията ви.
Това е ключов фактор за успеха на вашите Google Ads кампании, тъй като влияе върху цената, която плащате за клик (CPC), позицията на рекламата ви в резултатите от търсенето, възвръщаемостта на инвестициите (ROI) и общата ефективност на кампаниите.
Оценката за качеството се измерва на ниво ключова дума по скала от 1 до 10. Колкото по-висок е резултатът, толкова по-релевантни са рекламата и целевата ви страницa за конкретната ключова дума спрямо тези на конкурентите.
И обратното - по-ниският резултат показва, че някъде във веригата - реклама, ключова дума и лендинг страница нещо не отговаря на нуждите на таргетираните потребители и тяхното намерение за търсене.
Оценката за качеството на рекламата представлява механизъм за обратна връзка. Тъй като Google иска да показва на потребителите най-подходящите и полезни за тях реклами, оценката за качеството е един от факторите, чрез които това се осъществява.
Оценката на качеството е комплексна метрика, в която се включват елементи, важни за успеха на рекламата ви. Трите основни компонента са:
👉 Тази метрика показва вероятността потребителите да кликнат върху вашата реклама, когато търсенето им съвпада с ключовата дума, която таргетирате. За да направи прогнозата, Google използва исторически данни от предишни кампании.
Колкото по-висока е очакваната оценка на кликване, толкова по-релевантна ще е рекламата ви, което означава по-добро потребителско изживяване за хората, които използват търсачката. Именно това е, което Google цели да постигне - да задържи потребителите и да ги накара да се връщат, като им показва това, от което се нуждаят.
👉 Или колко добре ключовата дума и съдържанието на вашата реклама съответстват на търсенето на потребителя.
Обсъждали сме вече колко е важно да изберем правилните ключови думи спрямо потребителското намерение за търсене. Добре свършената работа в тази посока се отразява положително и на оценката за качеството на рекламата ви.
Потребителите имат различни причини да отворят Google и да извършат търсене:
Идеята е следната: когато Ива търси конкретен уебсайт, от който да купи подаръци, реклама, която ѝ показва списъци с подаръци, няма да ѝ свърши работа.
Вероятността да кликне става малка, а с нея се намалява оценката на качеството на рекламата, увеличават се разходите на клик и се губят позиции в рекламните резултати.
Обърнете внимание на следните съвети:
👉 Колко релевантна, полезна и удобна за потребителя е целева страница, на която води рекламата ви. Тук играят фактори като скорост на зареждане, как изглежда страницата на мобилно устройство и релевантност на съдържанието.
Например ако потребителят има конкретно търсене, да кажем “дамски ботуши до коляното” и види рекламата ви, в която предлагате същото, кликът става по-вероятен.
Но ако на целевата страница, на която го заведе рекламата, няма дамски ботуши до коляното, потребителят ще си тръгне разочарован, а рекламата ви няма да постигне желаните резултати.
Целта ви е всички тези три елемента, очакван коефициент на кликване, релевантност на рекламата и качество на целевата страница, да си съответстват.
⭐️ Когато отговарят на очакванията и нуждите на потребителите, наградата, която вие като рекламодател получавате от Google, е по-висок Quality Score.
Той се измерва по скала от 1 до 10 и съчетава представянето на трите компонента, които разгледахме по-нагоре. Вашата реклама се сравнява с тези на конкурентите, които залагат на същата ключова дума.
Но според Semrush трите компонента нямат равни стойности във формулата за изчисление.
Очакваната честота на кликване (CTR) и качеството на целевата страница дават по максимално 3.5 точки, а релевантността на рекламата - 2 точки. Всяка реклама започва с 1 точка по подразбиране и така ако съберете максималния брой, получавате 10.
Не възприемайте Quality Score като някакво наказание от Google, а като изключително полезна информация. Тя може да ви даде ясен знак, че някъде някой от елементите има нужда от подобрение. А в дългосрочен план това ще ви помогне да постинете истинската си цел - повече продажби и по-висок оборот.
Защото колкото по-висока е тя, толкова повече ползи получавате като рекламодател. Ето кои са те:
Рекламите с по-висок Quality Score се показват на по-горни позиции в страницата с резултати. Това увеличава шансовете рекламата ви да бъде видяна и потребителят да кликне върху нея.
Високият Quality Score ви гарантира по-ниска цена за клик. Това ви позволява да получите повече резултати с наличния бюджет. Така можете да достигнете до повече потенциални клиенти и да имате повече реализации.
Както стана ясно, по-високият Quality Score намалява разходите и увеличава резултатите, а по този начин си гарантиране и по-добра възвръщаемост на инвестициите и по-голяма ефективност на рекламите.
💡 Използвайте релевантни и добре подбрани ключови думи, тясно свързани с вашите продукти или услуги и с търсенията на потребителите.
Експериментирайте с различни типове ключови думи (exact match, phrase match, broad match).
🪄 Рекламните групи трябва да съдържат свързани ключови думи, а начинът, по който ги организирате е от значение за оценката за качеството на рекламата ви. Защо? Защото от организацията на ниво рекламна група зависи на какви търсения ще се показва рекламата ви и колко вероятно е потребителят да кликне върху нея.
Например ако предлагате обувки, добра практика е да разделите рекламните групи на “мъжки обувки”, “дамски обувки” или пък на “зимни обувки”, “сандали” и т.н., за да може да му покажете това, което търси.
🔍 Адресирайте нуждите на потребителите в рекламата си, за да увеличите шансовете за клик. Вече стана ясно, че продавате обувки и ако някой търси маратонки, няма да му свърши работа вашата реклама за ботуши.
👩💻 Когато някой потребител кликне върху рекламата ви, той очаква бързина, мобилна оптимизация и релевантност на съдържанието в целевата страница. Ако тези очаквания не се оправдаят, вероятността потребителят да напусне страницата, без да извърши желания резултат (поръчка/запитване) е голяма.
Ето няколко идеи как да оптимизирате своята целева страница, за да постигнете по-висока оценка за качеството на рекламата си:
И на нас ни омръзна да го повтаряме, но това е реалността в дигиталния маркетинг. Използването на A/B тестове, постоянното следене и анализа на данните са ключа към успеха.
Качественият рейтинг в Google (Quality Score) е важен фактор за успеха на кампаниите ви. Той влияе върху цената, която плащате за клик, позицията на рекламата ви и общата ефективност. Не на последно място тази метрика е огледало на потребителското изживяване и удовлетвореност от рекламата и целевата страница - а те са от съществено значение.
Разгледайте и останалите ни ръководства и съвети за Google реклама. Чрез тях можете да подобрите качествения рейтинг на рекламите си и да постигнете по-добри резултати за своя бизнес.