5 дек 2024

Какво е качествен рейтинг в Google Ads и как влияе върху рекламите ви?

Google

Пълно ръководство как да използвате тази важна метрика, за да подобрите резултатите си 

В днешния дигитален свят, онлайн рекламата е от съществено значение за успеха на всеки бизнес. 

Google рекламата е един от най-популярните канали, чрез които имате възможността да достигнете до милиони потенциални клиенти. 

Но ефективността на кампаниите ви зависи от много фактори, един от които се нарича качествен рейтинг в Google Ads, Quality Score или оценка за качеството на рекламата.  

В тази статия ще разгледаме подробно какво представлява тазиз метрика, как се формира, защо е важна и как да я подобрите.

Какво е качествен рейтинг в Google Ads?

⭐️ Оценката за качеството е метрика, която Google използва, за да оцени релевантността на вашите реклами, ключови думи и целеви страници за таргет аудиторията ви

Това е ключов фактор за успеха на вашите Google Ads кампании, тъй като влияе върху цената, която плащате за клик (CPC), позицията на рекламата ви в резултатите от търсенето, възвръщаемостта на инвестициите (ROI) и общата ефективност на кампаниите.

Оценката за качеството се измерва на ниво ключова дума по скала от 1 до 10. Колкото по-висок е резултатът, толкова по-релевантни са рекламата и целевата ви страницa за конкретната ключова дума спрямо тези на конкурентите. 

И обратното - по-ниският резултат показва, че някъде във веригата - реклама, ключова дума и лендинг страница нещо не отговаря на нуждите на таргетираните потребители и тяхното намерение за търсене.

Оценката за качеството на рекламата представлява механизъм за обратна връзка. Тъй като Google иска да показва на потребителите най-подходящите и полезни за тях реклами, оценката за качеството е един от факторите, чрез които това се осъществява. 

какво е качествен рейтинг за реклама в google

Кои са основните компоненти на качествения рейтинг в Google Ads?

Оценката на качеството е комплексна метрика, в която се включват елементи, важни за успеха на рекламата ви. Трите основни компонента са:

Очаквана степен на кликване (CTR)

👉 Тази метрика показва вероятността потребителите да кликнат върху вашата реклама, когато търсенето им съвпада с ключовата дума, която таргетирате. За да направи прогнозата, Google използва исторически данни от предишни кампании.

Колкото по-висока е очакваната оценка на кликване, толкова по-релевантна ще е рекламата ви, което означава по-добро потребителско изживяване за хората, които използват търсачката. Именно това е, което Google цели да постигне - да задържи потребителите и да ги накара да се връщат, като им показва това, от което се нуждаят. 

Релевантност на рекламата

👉 Или колко добре ключовата дума и съдържанието на вашата реклама съответстват на търсенето на потребителя. 

Обсъждали сме вече колко е важно да изберем правилните ключови думи спрямо потребителското намерение за търсене. Добре свършената работа в тази посока се отразява положително и на оценката за качеството на рекламата ви. 

Потребителите имат различни причини да отворят Google и да извършат търсене:

  • може би искат да намерят идеи за коледни подаръци (информационно намерение);
  • да стигнат до определен уебсайт за подаръци (навигационно намерение);
  • да купят подаръци за близките си (транзакционно намерение);
  • да проучат и сравнят различни сайтове за подаръци, преди да ги купят (комерсиално намерение)

Идеята е следната: когато Ива търси конкретен уебсайт, от който да купи подаръци, реклама, която ѝ показва списъци с подаръци, няма да ѝ свърши работа. 

Вероятността да кликне става малка, а с нея се намалява оценката на качеството на рекламата, увеличават се разходите на клик и се губят позиции в рекламните резултати.

Обърнете внимание на следните съвети:

  • Рекламният текст трябва да е тясно свързан с ключовите думи, по които се показва. Използвайте ключовите думи в заглавието, описанието и URL адреса на рекламата.
  • Рекламата трябва да е ясна, кратка и да привлича вниманието на потребителите. Използвайте силни призиви за действие (call-to-action), за да насърчите потребителите да кликнат върху рекламата.

Качество на целевата страница

👉 Колко релевантна, полезна и удобна за потребителя е целева страница, на която води рекламата ви. Тук играят фактори като скорост на зареждане, как изглежда страницата на мобилно устройство и релевантност на съдържанието

Например ако потребителят има конкретно търсене, да кажем “дамски ботуши до коляното” и види рекламата ви, в която предлагате същото, кликът става по-вероятен. 

Но ако на целевата страница, на която го заведе рекламата, няма дамски ботуши до коляното, потребителят ще си тръгне разочарован, а рекламата ви няма да постигне желаните резултати. 

основните компоненти в качествения рейтинг на google рекламата ви

Как се изчислява качествения рейтинг в Google Ads?

Целта ви е всички тези три елемента, очакван коефициент на кликване, релевантност на рекламата и качество на целевата страница, да си съответстват. 

⭐️ Когато отговарят на очакванията и нуждите на потребителите, наградата, която вие като рекламодател получавате от Google, е по-висок Quality Score.

Той се измерва по скала от 1 до 10 и съчетава представянето на трите компонента, които разгледахме по-нагоре. Вашата реклама се сравнява с тези на конкурентите, които залагат на същата ключова дума. 

Но според Semrush трите компонента нямат равни стойности във формулата за изчисление.

Очакваната честота на кликване (CTR) и качеството на целевата страница дават по максимално 3.5 точки, а релевантността на рекламата - 2 точки. Всяка реклама започва с 1 точка по подразбиране и така ако съберете максималния брой, получавате 10. 

Къде можете да видите качествения рейтинг на рекламите си?

  • Влезте в своя Google Ads акаунт. 
  • Отворете таб “Campaigns”. 
  • Изберете "Audiences, keywords, and content" > "Search keywords."
  • В горния десен ъгъл, натиснете "Columns” > “Modify columns.”
  • От “Modify columns for keywords,” изберете “Quality Score.”
  • Потвърдете избора.

Не възприемайте Quality Score като някакво наказание от Google, а като изключително полезна информация. Тя може да ви даде ясен знак, че някъде някой от елементите има нужда от подобрение. А в дългосрочен план това ще ви помогне да постинете истинската си цел - повече продажби и по-висок оборот. 

как се изчислява качествения рейтинг на google реклама

Защо качественият рейтинг в Google Ads е важен?

Защото колкото по-висока е тя, толкова повече ползи получавате като рекламодател. Ето кои са те:

⚡️ По-добра видимост за рекламата ви

Рекламите с по-висок Quality Score се показват на по-горни позиции в страницата с резултати. Това увеличава шансовете рекламата ви да бъде видяна и потребителят да кликне върху нея.

💰 По-добро управление на бюджета и по-ниска цена за реализация 

Високият Quality Score ви гарантира по-ниска цена за клик. Това ви позволява да получите повече резултати с наличния бюджет. Така можете да достигнете до повече потенциални клиенти и да имате повече реализации.

📈 По-добра възвръщаемост на инвестициите (ROI)

Както стана ясно, по-високият Quality Score намалява разходите и увеличава резултатите, а по този начин си гарантиране и по-добра възвръщаемост на инвестициите и по-голяма ефективност на рекламите. 

защо е важен качественият рейтинг в google

Как да подобрите своя качествен рейтинг?

Оптимизация на ключовите думи

💡 Използвайте релевантни и добре подбрани ключови думи, тясно свързани с вашите продукти или услуги и с търсенията на потребителите. 

Експериментирайте с различни типове ключови думи (exact match, phrase match, broad match).

Организирайте рекламните си групи

🪄 Рекламните групи трябва да съдържат свързани ключови думи, а начинът, по който ги организирате е от значение за оценката за качеството на рекламата ви. Защо? Защото от организацията на ниво рекламна група зависи на какви търсения ще се показва рекламата ви и колко вероятно е потребителят да кликне върху нея

Например ако предлагате обувки, добра практика е да разделите рекламните групи на “мъжки обувки”, “дамски обувки” или пък на “зимни обувки”, “сандали” и т.н., за да може да му покажете това, което търси. 

Обвържете рекламното копи с потребителското намерение

🔍 Адресирайте нуждите на потребителите в рекламата си, за да увеличите шансовете за клик. Вече стана ясно, че продавате обувки и ако някой търси маратонки, няма да му свърши работа вашата реклама за ботуши. 

Оптимизация на целевата страница

👩‍💻 Когато някой потребител кликне върху рекламата ви, той очаква бързина, мобилна оптимизация и релевантност на съдържанието в целевата страница. Ако тези очаквания не се оправдаят, вероятността потребителят да напусне страницата, без да извърши желания резултат (поръчка/запитване) е голяма.

Ето няколко идеи как да оптимизирате своята целева страница, за да постигнете по-висока оценка за качеството на рекламата си:

  • Погрижете за бързината на уебсайта си - можете да откриете потенциални проблеми и съвети за справяне чрез диагностика с Google’s PageSpeed Insights.
  • Уверете се, че уебсайтът ви е mobile-friendly, с респонсив дизайн, който изглежда добре на всякакви устройства и размер екрани.
  • Създайте релеватно и ясно съдържание, което съответства на ключовите думи, потребителското търсене и рекламното копи.
  • Лесна навигация - уверете се, че потребителите могат лесно да се ориентират и да открият каквото търсят в сайта ви.
  • Ясен призив за действие - кажете на потребителите какво трябва да направят - да поръчат, да се регистрират или друго действие. 
как да подобрим качествения рейтинг на google рекламата си

Мониторинг и тестване

И на нас ни омръзна да го повтаряме, но това е реалността в дигиталния маркетинг. Използването на A/B тестове, постоянното следене и анализа на данните са ключа към успеха. 

Качественият рейтинг в Google (Quality Score) е важен фактор за успеха на кампаниите ви. Той влияе върху цената, която плащате за клик, позицията на рекламата ви и общата ефективност. Не на последно място тази метрика е огледало на потребителското изживяване и удовлетвореност от рекламата и целевата страница - а те са от съществено значение. 

Разгледайте и останалите ни ръководства и съвети за Google реклама. Чрез тях можете да подобрите качествения рейтинг на рекламите си и да постигнете по-добри резултати за своя бизнес.