14 Фев 2025

Пет онлайн професии, за които баба ти не е чувала

Полезно
онлайн професии, които са трудни за обяснение

Преди 20-30 години, когато „влизането в интернет“ означаваше да заемете телефонната линия на цялото семейство, “Какво работиш?” беше въпрос с лесен отговор. Лекар, адвокат, водопроводчик, учител бяха съвсем нормални отговори и никой нямаше да се учуди какво всъщност правите. 

Докато интернет не превзе живота ни и не роди изцяло нови сфери на работа и обучение като електронната търговия и маркетинга в социалните мрежи - невидими, съществуващи само в дигиталния свят пространства. Които обаче печелят пари. 

С тази промяна дойдоха и новите онлайн професии - някои дори без превод на български, за да може горките бумъри съвсем да се объркат. 

Ако някога сте се опитвали да обясните с какво се занимавате и сте получили насреща празен поглед, е много вероятно да работите нещо свързано с дигиталния свят. 

Днес обаче е напълно нормално да си изкарвате прехраната като PPC специалист, SEO гуру или дори тиктокър, въпреки че това звучи като магия за хората, за които по-голямата част от живота е била преди Google, смартфоните и изкуствения интелект.

И все пак как да обясните какво работите? Днес ще дадем примери за 5 онлайн професии, които звучат странно на по-възрастното поколение, но интернет пейзажа няма да бъде същият без тях. 

PPC специалист – човекът, който харчи пари, за да прави пари

“Как така някой ти плаща, за да харчиш пари?”, “Това звучи лесно, цял ден си цъкаш на компютъра.”

Да, ама не. 

💻 Какво всъщност прави: PPC (Pay-Per-Click) специалистът настройва онлайн реклами в Google, Facebook и Instagram, така че бизнесите да печелят повече. Всяка реклама има цена на клик, а задачата на PPC гуруто е да направи така, че този клик да доведе до продажба, без да изпразни целия рекламен бюджет.

Звучи лесно на теория, но на практика това е сложна материя, която изисква добри аналитични умения, способност за работа под стрес, креативност и добра организация. 

Как да обясните

„Бабо, представи си, че продаваш буркани със сладко. Вместо да чакаш някой случайно да мине пред къщата ти, аз правя така, че хората, които обичат сладко, да виждат бурканите ти веднага щом потърсят в Google „домашно сладко“.“

SEO специалист – човекът, който кара Google да обича сайтовете

„Какво е това CEO?“, “Защо изобщо се занимаваш с това?”

Това е една от онези онлайн професии, които изключително много затрудняват хората още с името си. Просто “специалист по оптимизация на уебсайтове за търсачки” е толкова дълго, че докато стигнем до края, сме забравили началото.

💻 Какво всъщност прави: SEO (Search Engine Optimization) специалистът оптимизира сайтове, за да се показват на първа страница в Google. Без SEO, вашият онлайн магазин за чорапи може да остане невидим сред океана от конкуренти. 

Как да обясните

„Бабо, представи си, че правиш най-вкусните мекици, но никой не знае за тях. Аз правя така, че всеки, който напише „най-добри мекици“ в Google, да открие точно твоята рецепта.“

онлайн професии PPC специалист

UGC creator / тиктокър – онлайн професии, които печелят от това, че снимат клипчета

„Значи си известен по телевизията?”

За по-старото поколение телевизията е и си остава основният мултимедиен източник на забавление. От друга страна, Gen Z-тата не мога да разберат концепцията за това да нямаш цялото дигитално съдържание в ръцете си и да го консумираш, когато си поискаш. 

В  TikTok ти не просто гледаш, ти ставаш създател - едно от чудесата на нашето време е възможността да се издържаш чрез създаване на онлайн съдържание. 

Отново звучи лесно, но всъщност не е.

💻 Какво всъщност прави: UGC (User-Generated Content) създателят прави автентично съдържание – ревюта, видеа и реклами – които брандовете използват за своите кампании. Ако някога сте гледали TikTok клип, в който някой супер ентусиазирано обяснява защо една четка за коса е „просто страхотна“, вероятно това е UGC създател.

Поредната от нашите онлайн професии, която изисква много креативност, организация на работата и контакти.

Как да обясните

„Бабо, снимам клипчета как пробвам различни продукти и компаниите ми плащат за това.“ 

Social Media Manager – човекът, който „работи във Facebook“

„Ама ти цял ден седиш във Facebook? Това работа ли е? И колко точно хора менажираш?”

💻 Какво всъщност прави: Мениджърът на социални мрежи не управлява хора, профилите на компании в платформи като Facebook, Instagram и LinkedIn. Което е не по-малко сложно, особено сега, когато всички бизнеси използват социални мрежи и конкуренцията за вниманието на поребителите е жестока. Човекът на тази позиция създава съдържание, отговаря на коментари и следи резултатите от кампаниите.

Нужно е детайлно познаване на аудиторията, креативност, която граничи с магически сподобности и пълна отдаденост, за да се постигне успех. 

Как да обясните

„Бабо, представи си, че магазинът за прежда в центъра на града има профил във Facebook. Аз съм човекът, който пише постове, качва снимки и отговаря на въпросите на клиентите. Само че го правя за много фирми едновременно.“

UX дизайнер – човекът, който прави интернет по-лесен за ползване

„Какво е това „юекс“? Някакво инженерство ли?“

Нещо такова. Има различни видове дизайнери, но работата на някои от тях не е просто да създадат красив краен резултат, а такъв, който изглежда и работи добре

💻 Какво всъщност прави: UX (User Experience) дизайнерът създава интуитивни и удобни интерфейси за уебсайтове и приложения. Неговата работа е да гарантира, че потребителят може лесно да намери това, което търси, без да се обърка.

Колко пъти сте попадали на дигитални продукти, които не отговарят на горните условия? Днес интернет е толкова наситен с конкуренция, че никой бизнес не може да си позволи да отблъсне потребителите със сложни навигации, бавни уебсайтове и объркваща информация. 

Как да обясните

„Бабо, знаеш ли как някои уебсайтове са толкова сложни, че не можеш да разбереш къде да кликнеш? Аз правя така, че да са лесни за използване – като добре подредена кухня, където винаги знаеш къде е захарта.“

онлайн работа UX дизайнер

Да работиш онлайн не е „да си играеш на компютъра“

Много хора, особено по-възрастните поколения, все още възприемат работата в дигиталния свят като „нещо несериозно“. Но реалността е, че тези професии движат модерния бизнес. Без PPC специалисти, SEO експерти, мениджъри на социални мрежи, UX дизайнери и тиктокъри, в интернет щеше да цяри пълен хаос, а компаниите щяха да губят милиони.

Така че, следващия път, когато ви попитат с какво точно се занимавате, използвайте горните идеи. 

И ако всичко друго се провали… просто кажете, че „работите на компютър“. 😆