Вече ви разказахме за ключовите думи в Google Ads. Те са магическите ключове, които открехват вратата на кампанията ви пред правилните хора. Потребителят пише какво му трябва в търсачката, алгоритъмът анализира ключовите думи и се показват реклами. Кои реклами вижда потребителят зависи от това, за кои ключови думи наддават рекламодателите. Много е просто, нали?

Да, но не. Освен ключовите думи, на които да излиза рекламата ви в Гугъл, можете да избирате и тези, на които тя никога да не излиза. Това са отрицателните ключови думи и те са от огромно значение за възвръщаемостта на инвестициите ви. Днес ще научим малко повече за тях.

Какво представляват негативните ключови думи?

Отрицателните ключови думи се добавят към PPC кампаниите, за да ограничават показването на рекламите, когато някой извърши търсене с тях. Те могат да бъдат отделни термини или цели фрази. Когато някой ги включи в търсенето си, вашите реклами няма да се показват. 

Отрицателните ключови думи представляват ефективен метод за по-добро таргетиране на кампаниите, като се изключат определени термини и фрази, които не са релевантни за вашия бизнес. 

Например, ако предлагате луксозни мебели, не бихте искали някой, който търси “евтини мебели” да попадне на кампанията ви. Защо ли? Защото има шанс, ако изобщо кликне на рекламата ви, бързо да разбере, че не предлагате това, което се търси. Резултатът – похабени пари за клик и понижен процент на реализациите или нисък CTR (ако не се стигне до клик), а оттам – лош Quality Score, което се отразява на цената и успеваемостта на цялата кампания.

За щастие всичко това може да се избегне благодарение на отрицателните ключови думи. 

При Display и Video кампаниите чрез отрицателните ключови думи можете да избегнете таргетирането на нерелевантни сайтове или видео клипове. 

ключови думи

Видове негативни ключови думи според съответствието им с потребителското търсене

Отрицателните ключови думи могат да съответстват на потребителското търсене по обичайните три начина. 

Negative Broad Match

По подразбиране отрицателните ключови думи използват broad match. Това означава, че ако те се съдържат в потребителското търсене, без значение в какъв ред са, рекламата ви няма да се покаже. 

Например, ако добавите като отрицателна ключова дума “мебели втора ръка”, а някой търси “втора ръка мебели”, той няма да види рекламата ви.

Negative Phrase Match

В този случай рекламата ви няма да се покаже, ако търсенето съдържа отрицателните ключови думи в същия ред, в който сте ги изписали вие. Това важи дори търсенето да е цяла фраза, в която има и други думи.

Например, ако се върнем на примера с “мебели втора ръка”, при търсене за “евтини мебели втора ръка”, рекламата ви няма да се покаже.

Тя ще се покаже, обаче, ако в търсенето редът на думите е разменен.

Negative Exact Match

Тук рекламата ви няма да се покаже, ако търсенето съдържа вашите отрицателни ключови думи в същия ред, без да има допълнителни думи във фразата. 

При примера с “мебели втора ръка”, това означава, че при търсене за “мебели втора ръка” рекламата ви няма да се покаже, но ще се покаже при търсене за “евтини мебели втора ръка”.

Как да използвате негативните ключови думи

Отрицателните ключови думи могат да се добавят на всяко ниво в структурата на Gooogle Ads акаунта ви. Това ви дава възможност за по-фин контрол върху търсенията, при които излизат рекламите ви.

  • На ниво акаунт отрицателните ключове думи ще се отнасят за всички кампании в акаунта ви. Това е полезно, ако имате списък с термини, които не са релеватни за бизнеса ви като цяло.
  • На ниво кампания отрицателните ключови думи се отнасят за всички рекламни групи в кампанията.
  • На ниво рекламна група отрицателните ключови думи се отнасят за всички реклами в съответната група и кампания. 

Ползи от негативните ключови думи

Пътят към високата възвръщаемост на рекламите ви минава през добре оптимизираните кампании, а избирането на правилните отрицателни ключови думи е изключително важно. Ето как ще ви помогнат те:

  • Пестите пари от случайни кликове на незаинтересовани хора, които няма да си купят нищо от вас.
  • Увеличавате процента на кликвания (CTR) и реализации (conversion rate), защото рекламите ви ще бъдат видяни само от хора, които имат релевантни търсения, а това увеличава вероятността за завършване на поръчка.
  • Подобрявате quality score-a на акаунта ви, като контролирате съвместимостта между потребителските търсения и лендинг страниците. По-високият quality score води до по-добро позициониране на рекламите ви и постигане на по-добра цена на резултат. 

Как да направите списък с негативни ключови думи

keyword planner

Направете проучване с Google Keyword Planner

Когато избирате отрицателни ключови думи за кампаниите си, изберете термини, които са подобни на ключовите думи, за които наддавате, но не са подходящи за вашата таргетирана аудитория. 

Search terms репортът

Безценен помощник в изготвяне на списъци с ключови думи е search terms репортът. От него можете да разберете какво са търсили потребителите, когато са видяли рекламата ви. Когато забележите в списъка думи, които не са релевантни на продуктите ви или на конкретна целева страница, добавете ги в списъка си с отрицателни ключови думи на ниво акаунт или пък само за конкретна рекламна група.

Търсете на ръка и използвайте функцията Autocomplete

Лесен, но полезен начин за откриване на отрицателни ключови думи е сами да пробвате как работи търсачката. Напишете търсенето си и алгоритъмът на Google ще ви покаже списък с често използваните комбинации, в които участват ключовите ви думи. Така ще разберете какво се търси най-много и ще видите кои конкретни фрази не са подходящи за вашия бизнес и рекламните ви кампании.

Добра практика при използването на отрицателни ключови думи е да добавяте както единствено, така и множествено число, когато случаят го позволява. Тествайте и трите начина на съответствие с търсенето – broad match, exact match и negative match, защото трите дават различни възможности за контрол.  

В списъка с отрицателни ключови думи може да добавите също такива, на които наддавате, но имат много импресии, а нисък conversion rate и quality score. 

Не спирайте да следите кампаниите, резултатите от тях и репортите. Обновявайте списъка с отрицателните ключови думи редовно, за да не пропускате възможностите за по-тясно таргетиране, които те ви дават.

Отрицателните ключови думи изглеждат като капка в Google Ads в морето, но са ценен помощник и важен инструмент за подобряване на възвръщаемостта на рекламните ви инвестиции. Използвайте ги разумно и не забравяйте, че ако тръгнете да потъвате, ние ще ви измъкнем. Само кажете по радиостанцията “ADvantage, ADvantage” и заявете консултация.