Facebook продължава да бъде една от най-влиятелните платформи за дигитален маркетинг, но всеки, който използва социалната мрежа за бизнес цели, знае, че възможностите за безплатна реклама там стават все по-ограничени.
Нюзфийдът не е това, което беше.
Вече е коктейл от реклами, съдържание, което алгоритъмът смята, че ще ви хареса и тук-там може да видите публикации от профили или страници, които действително следвате и ви интересуват.
Драстично намаляващият органичен обхват на постове (reach) и нарастващата конкуренция за вниманието на потребителите изваждат на преден план въпросът „Има ли все още безплатна реклама във Facebook?“.
Отговорът е: на теория “да”, но на практика - това е трудна работа, която изисква време, усилия, търпение и правилна стратегия.
В тази статия ще разгледаме как можете да рекламирате бизнеса си безплатно във Facebook, като използвате Facebook страници, групи и органично съдържание, за да достигнете до аудиторията си.
Създаването и управлението на Facebook страница е задължително, ако говорим за безплатна реклама.
Страниците са основен инструмент за комуникация с аудиторията - чрез тях можете да споделяте разнообразно съдържание, което да ангажира аудиторията и да създаде определен образ за бизнеса ви.
Всичко щеше да е цветя и рози, ако в последните години не ставаше все по-трудно публикациите на страницата ви да достигнат до вашите последователи.
Т.нар. oрганичен обхват или reach спада година след година - когато публикувате нещо в страницата си, съвсем малък процент от последователите ви го виждат.
Защо е това?
Защото едно от нещата, от които Meta се издържа, са реклами и чрез намаляването на органичния обхват те намериха сигурен начин да накарат администраторите на страниците да рекламират при тях.
Има и нещо друго обаче.
Колкото повече ангажираност генерира вашата публикация в първите минути след публикуването ѝ, толкова повече от последователите ви ще я видят. Алгоритъмът си казва “Брей, това е нещо важно, интересно, забавно, значи трябва да го видят повече хора.”
Какво ще е това нещо за вашите последователи е въпрос, на който невинаги е лесно да се отговор.
Но създаването на buyer persona ще ви помогне да разберете таргет аудиторията си, да адресирате проблемите ѝ и да предложите правилното съдържание. Идеалната безплатна реклама във Фейсбук.
И пак никой не ви дава гаранции колко хора ще видят поста ви. Ако искате да сте сигурни, че ще имате резултат, отворете портфейла, така де въведете номера на кредитната си карта, и пуснете реклама във Фейсбук.
Ако искате да разберете как става, следните ресурси от блога на ADvantage ще ви помогнат:
Сторитата и видеата са предпочитани формати от алгоритъма на Facebook, защото задържат вниманието на потребителите. Те са лесни за консумиране и често водят до по-висока ангажираност.
Сторитата са активни само за 24 часа, след което изчезват от профила, докато видеата си остават там завинаги.
Ако ви се струва загуба на време да си играете със съдържание, което ще изчезне утре, помислете пак.
Голяма част от сторитата и кратките видеа са по-лесни и бързи за създаване в сравнение с друго съдържание. А обхватът и ангажираността им са в пъти по-високи. Затова си заслужава да инвестирате ресурси в тях.
Facebook групите са мощен инструмент за органична реклама, тъй като предлагат по-висока ангажираност и възможност за създаване на лоялна общност. За разлика от страниците, публикациите в групи често достигат до по-голям процент от членовете.
Facebook групите са уникална функционалност на социалната мрежа на Meta, която позволява да обедините хора със сходни интереси на едно място, където могат да се водят полезни и релевантни дискусии, да се организират игри, Q&A сесии и други.
Звучи супер, но реалността е следната - за да създадете Facebook група с ангажирана общност, на която да рекламирате бизнеса си, трябва да положите доста усилия и да имате търпение.
Органичният обхват във Facebook е силно намалял през последните години и достига едва 2-5% от последователите на страницата ви. Това означава, че вашите публикации ще достигат само до малка част от аудиторията ви, освен ако те не генерират висока ангажираност. Причините за това са следните:
Въпреки това, правилната стратегия и качествено съдържание могат да ви помогнат да увеличите органичния си обхват.
Интересното в развитието на Facebook алгоритъмът е, че фокусът му вече е различен.
Докато преди той даваше превес на публикации от приятели и страници, които следвате, това вече не е така. В момента голяма част от съдържанието, което виждате, е от страници и групи, които не следвате, но алгоритъмът на Meta смята, че ще харесате заради интересите, които имате.
Означава, че вече няма чак такова значение колко последователи има страницата ви.
Ако създавате интересно, полезно и ангажиращо съдържание, алгоритъмът може да го предложи във фийдовете на хора, които досега не са чували за вас.
Какво по-добра безплатна реклама във Фейсбук от това?
Разбира се, това не се постига чак толкова лесно.
През 2025 година безплатната реклама във Facebook все още е възможна, но изисква много усилия и правилно планиране. Facebook страниците, групите и органичното съдържание остават основните начини за достигане до аудиторията без разходи.
Но за да постигнете бизнес целите си и да видите реални резултати, е най-добре безплатната реклама във Facebook да бъде част от цялостна стратегия, която включва и други маркетинг канали и активности - както платени, така и неплатени. Това ще ви даде възможност да бъдете там, където са потребители и да им комуникирате с тях по правилния начин според техните нужди и интереси.